TY - JOUR ID - 117 TI - مشروعیت الهی حکومت در عصر غیبت؛ با نگاهی به آراء علامه نائینی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 11 LA - fa SN - 2008-4366 AU - , AD - کارشناس ارشد - حقوق عمومی/علامه طباطبایی Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 6 IS - 1 SP - 105EP - 124مشروعیت ,نظریه انتصاب ,نظریه انتخاب ,نصب عام ,نظریه مشروطه علامه نائینی ,DO - AB - نظریه‌ی «انتصاب» بر آن است که در زمان غیبت، فقهای عادل جامع الشرایط به صورت عام از سوی خدا و به واسطه‌ی ائمه سلام الله علیها، به ولایت مسلمین منصوب و مشروعیت یافته اند. از جمله مهم ترین ادله عقلی و نقلی نظریه‌ی انتصاب، قاعده‌ی لطف و مقبوله عمر بن حنظله می باشد. از نظر علّامه نائینی ، حکومت مشروطه در زمان ائمه سلام الله علیها، همان حکومت معصومان‰ است و در زمان غیبت، براساس نیابت عامه فقها به آنها واگذار شده است؛ چراکه مشروعیت حکومت کلاً از سوی شارع و به وسیله نصب است. بنابراین، علامه نائینی براساس پذیرش صریح مقبوله عمر بن حنظله، قائل به ولایت انتصابی فقها در عصر غیبت می باشد. اما از آنجا که وی به دست گرفتن حکومت توسط فقها را در شرایط زمان خود غیرممکن می داند، قائل به مشروطیت عرفی می شود که البته آن هم باید با اذن و تصویب فقها باشد، وگرنه مشروعیت ندارد. UR - https://siyasi.nashriyat.ir/node/117 L1 - https://siyasi.nashriyat.ir/sites/siyasi.nashriyat.ir/files/article-files/6_6.pdf ER -