@article { author = {, Ali asghar and , Moslem}, title = {وظایف اصلی دولت دینی در عرصه فرهنگ}, journal = {معرفت سیاسی 2، پاییز و زمستان 1388}, volume = {1}, number = {2}, pages = {37-68}, year = {2010}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-4366}, eissn = {8391-2980}, doi = {}, abstract = {In the present paper, a special view on culture has been presented, a view originated from Islamic anthropological view. In view of the human's existential realms, four elements of "behavior", "inclination", "belief" and "knowledge" are considered as the cultural pillars of the society. Besides, assuming five levels for each of these pillars, we come to a comprehensive view of the culture of society. Here, two main duties of religious state are as follows: (a) recognizing cultural audiences, i.e. exact determination of status and level of mass of people in each of the four pillars; (b) preparing the ground for a cultural raise. Here, while defining cultural management, the unique factor of forming culture is regarded to be social behavior, for which some proofs and examples have been presented}, keywords = {: culture, cultural pillars and spheres, cultural levels, Islam, religious state, recognizing audiences, cultural raise, }, title_fa = {وظایف اصلی دولت دینی در عرصه فرهنگ}, abstract_fa ={در این مقاله، نظریه و دیدگاه خاصی در باب فرهنگ مطرح می شود که برخاسته از نوع نگاه انسان شناسی اسلامی است. با توجه به عرصه های وجودی انسان، چهار عنصر رفتار، گرایش، باور و معلومات به عنوان ارکان فرهنگی مورد توجه قرار می گیرند. همچنین با فرض سطوح پنج گانه برای هر یک از ارکان مذکور، به نگاه جامعی نسبت به فرهنگ جامعه می رسیم. در این میان، دو وظیفه‌ی اصلی دولت دینی در عرصه‌ی فرهنگ عبارت اند بود از: الف. مخاطب شناسی فرهنگی به معنای تعیین دقیق وضعیت و سطح توده‌ی مردم در هر یک از ارکان چهار گانه؛ ب. زمینه سازی برای ارتقای فرهنگی که در این بحث، ضمن تعریف مدیریت فرهنگی، یگانه عامل فرهنگ ساز، رفتار اجتماعی دانسته شده و برای این مدعا ادله و مثال هایی مطرح گردیده است.}, keywords_fa = {فرهنگ ,اسلام ,دولت دینی ,ارکان و حوزه‌های فرهنگی ,سطوح فرهنگی ,مخاطب‌شناسی ,ارتقای فرهنگی ,}, url = {https://siyasi.nashriyat.ir/node/12}, eprint = {https://siyasi.nashriyat.ir/sites/siyasi.nashriyat.ir/files/article-files/1144.pdf} }