TY - JOUR ID - 12 TI - وظایف اصلی دولت دینی در عرصه فرهنگ JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 11 LA - fa SN - 2008-4366 AU - Ali asghar, AD - استادیار - دانشگاه امام صادق علیه السلام، گروه معارف اسلامی AU - Moslem, AD - دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت صنعتی دانشگاه امام صادق علیه السلام Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 1 IS - 2 SP - 37EP - 68فرهنگ ,اسلام ,دولت دینی ,ارکان و حوزه‌های فرهنگی ,سطوح فرهنگی ,مخاطب‌شناسی ,ارتقای فرهنگی ,DO - AB - در این مقاله، نظریه و دیدگاه خاصی در باب فرهنگ مطرح می شود که برخاسته از نوع نگاه انسان شناسی اسلامی است. با توجه به عرصه های وجودی انسان، چهار عنصر رفتار، گرایش، باور و معلومات به عنوان ارکان فرهنگی مورد توجه قرار می گیرند. همچنین با فرض سطوح پنج گانه برای هر یک از ارکان مذکور، به نگاه جامعی نسبت به فرهنگ جامعه می رسیم. در این میان، دو وظیفه‌ی اصلی دولت دینی در عرصه‌ی فرهنگ عبارت اند بود از: الف. مخاطب شناسی فرهنگی به معنای تعیین دقیق وضعیت و سطح توده‌ی مردم در هر یک از ارکان چهار گانه؛ ب. زمینه سازی برای ارتقای فرهنگی که در این بحث، ضمن تعریف مدیریت فرهنگی، یگانه عامل فرهنگ ساز، رفتار اجتماعی دانسته شده و برای این مدعا ادله و مثال هایی مطرح گردیده است. UR - https://siyasi.nashriyat.ir/node/12 L1 - https://siyasi.nashriyat.ir/sites/siyasi.nashriyat.ir/files/article-files/1144.pdf ER -