@article { author = {Zolfaghari, Mohammad and Omidi Noghlebari, Mahdi}, title = {واکاوی اضلاع توحید عملی در سپهر سیاست متعالیه اسلامی}, journal = {معرفت سیاسی 21، بهار و تابستان 1398}, volume = {11}, number = {1}, pages = {37-56}, year = {2019}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-4366}, eissn = {8391-2980}, doi = {}, abstract = {The transcendental Islamic politics is a monotheistic policy that seeks to expand monotheism in all individual and social arenas. In this sense, the practical monotheism has many social, political and civilian aspects and requirements. Exposing the transcendental nature of the Islamic politics, and its differentiation and challenges with the subordinated politics (non-monotheistic and anti-monotheistic), this paper aims to analyze the most important aspects, frequencies and outcomes of the transcendental Islamic politics in the Islamic transcendental politics. The findings show that, the practical monotheism, directly or indirectly, has a real, fundamental, inspirational, decisive, and governing role in all aspects of politics, including, the behavioral, functional, structural, policy-making, social politics systems, lifestyle, developing and civilizing pattern. Promoting the theoretical monotheism to the practical one, and applying its requirements in politics, provides the basis for the objective development of deism in the society, uniformity of politics, and its alignment with God's Will and Sovereignty. Using an analytical method, and focusing on the reason and the tradition, this paper analyzes the issue under discussion.}, keywords = {monotheism, practical monotheism, civil monotheism, monotheistic politics, Islamic politics, }, title_fa = {واکاوی اضلاع توحید عملی در سپهر سیاست متعالیه اسلامی}, abstract_fa ={سیاست متعالیه‌ی اسلامی سیاستی است که اساس تعالی آن توحید، و کارویژه اش بسط توحید در عرصه‌ی فردی و اجتماعی است. از این حیث، توحید عملی دارای اضلاع متعدد اجتماعی و اقتضائات سیاسی و مدنی است که تبیین آن، مسئله‌ی تحقیق است. نویسنده درصدد است با واکاوی اضلاع آن، مهم ترین بسامدها و برون دادهای آن را در سپهر سیاست متعالیه‌ی اسلامی تحلیل نماید که در ضمن آن، زوایای تعالی و نیز نقطه‌ی تمایز و چالش آن با سیاست متدانیه (غیرتوحیدی و ضدتوحیدی) روشن می گردد. یافته‌ی برآمده آن است که توحید عملی به نحو مستقیم یا غیرمستقیم، دارای نقش حقیقی، مبنایی، الهام بخش، تعیین کننده و حاکمیتی در تمامی شئون سیاست، اعم از حیث رفتاری، کارکردی، ساختاری، سیاست گذاری، نظامات سیاسی ـ اجتماعی، سبک زندگی، الگوی توسعه و الگوی تمدنی است. ارتقای توحید نظری به عملی و کاربست اقتضائات آن در سیاست، زمینه ساز بسط عینی خداپرستی در ساحت مدنیت، یگانه شدن سیاست و هم‏جهتی آن با اراده و حاکمیت الهی است. نویسنده با اتکا بر عقل و نقل، و با استفاده از روش تحلیل محتوا در حوزه‌ی مباحث کلامی و دینی به تحلیل مسئله پرداخته است.}, keywords_fa = {توحید ,توحید عملی ,توحید مدنی ,سیاست توحیدی ,سیاست اسلامی ,}, url = {https://siyasi.nashriyat.ir/node/212}, eprint = {https://siyasi.nashriyat.ir/sites/siyasi.nashriyat.ir/files/article-files/3_14.pdf} }