@article { author = {abdkhodaei , Boshra and , Mohammad Taghi and , }, title = {موقعیت"حسم مادۀ فساد" در رهیافت فقه حکومتی}, journal = {معرفت سیاسی 22، پاییز و زمستان 1398}, volume = {11}, number = {2}, pages = {61-76}, year = {2020}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-4366}, eissn = {8391-2980}, doi = {}, abstract = {"The necessity eliminate stem of corruption," is one of the widely used fiqh statements that has a special position in classical fiqh and in, ancient and novel fiqh issues. Despite the widespread use of this fiqh statement, it does not have a firm position in the process of making inferences about fiqh issues. The study aims to shed light on this position especially in the governmental approach to fiqh and examines the proofs and applications in the sources of fiqh. According to study the results, the necessity eliminates stem of corruption which constitutes one of the objectives of the rule and evidence for some religious injunctions, is rooted in the judgment of intellect. The goal-oriented view of eliminate stem of corruption can occupy a special place in the governmental approach to fiqh and, as one of the goals of Shariah in the policy making of government, it has effective role, which paves the way for the government prevent corruption from providing the society. An enquiry into fiqh documents and evidence concludes that by adopting the approach to fiqh the necessity eliminates stem of corruption, whether in the field of primitive law or in its applications is concerned with the issues to which the divine legislator pays special attention, in other words it has necessary purposes, and the reason behind any ambiguity is in attention to the above mentioned criterion}, keywords = {eliminate stem of corruption, forbidding what is evil, political fiqh, governmental fiqh, the objectives of Shariah, }, title_fa = {موقعیت"حسم مادۀ فساد" در رهیافت فقه حکومتی}, abstract_fa ={«وجوب حسم مادۀ فساد» یکی از گزاره های پرکاربرد فقهی است که در فقه کلاسیک و در مسائل کهن و نوپیدای فقهی جایگاه ویژه ای دارد. به رغم این کاربرد وسیع، موقعیت این گزاره‌ی فقهی در فرایند استنباط دارای ابهاماتی است. نوشتار پیش رو با هدف روشن ساختن این موقعیت، به ویژه در رهیافت حکومتی به فقه، ادله و کاربردهای آن را در منابع فقه بررسی کرده است. بر پایه‌ی نتایج این پژوهش، وجوب حسم مادۀ فساد به عنوان یکی از مقاصد حکم و دلیل برخی احکام شرعی، ریشه در حکم عقل دارد. نگاه مقصدگرا به حسم مادۀ فساد می تواند در رویکرد حکومتی به فقه جایگاه ویژه ای یابد و به عنوان یکی از اهداف شریعت در سیاست گذاری های حکومت مؤثر باشد و بر پایه‌ی آن، حکومت مانع از بروز مظاهر فساد در جامعه شود. با بررسی مستندات و شواهد فقهی، این نتیجه حاصل می شود که وجوب حسم مادۀ فساد، چه در عرصۀ احکام اولی و چه در کاربردهای آن، با رویکرد حکومتی به فقه در موضوعاتی جاری است که مورد اهتمام شارع بوده و به عبارتی دارای مقاصد ضروری است و هرگونه ابهام، به سبب بی توجهی به ضابطه‌ی فوق است.}, keywords_fa = {نهی از منکر ,فقه سیاسی ,فقه حکومتی ,مقاصد شریعت ,حسم مادۀ فساد ,}, url = {https://siyasi.nashriyat.ir/node/221}, eprint = {https://siyasi.nashriyat.ir/sites/siyasi.nashriyat.ir/files/article-files/4_16.pdf} }