TY - JOUR ID - 251 TI - خاستگاه و براهین عدالت در دیدگاه رالز و علامه طباطبائی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 11 LA - fa SN - 2008-4366 AU - Mohammad Ali, AD - دکتری - شیعه شناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب AU - Ahmad, Waezi AD - استاد دانشگاه باقر العلوم (ع) AU - Mustafa, AD - استادیار - گروه شیعه‌شناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 13 IS - 1 SP - 93EP - 110فلسفه سیاسی ,علامه طباطبائی ,ادراکات اعتباری ,براهین عدالت ,جان رالز ,DO - AB - از اندیشمندان و فیلسوفان معاصر، جان رالرز در میان غربیان و علامه طباطبائی در میان مسلمانان مهم ترین نظریه‌ی عدالت سال های اخیر را وضع و تبیین کرده اند. جان رالز در نظریه‌ی عدالت خود، موسوم به «عدالت به مثابه‌ی انصاف» ـ که مبتنی بر اصول مکتب لیبرالیسم و رویکرد قراردادگرایی صورت بندی شده است ـ از «وضع نخستین» آغاز می کند و دو اصل عدالت خود، یعنی «آزادی» و «تمایز» را به نحوی وضع می کند که هر فردی از افراد جامعه، دارای حقی مساوی نسبت به گسترده ترین مجموعه‌ی کامل از آزادی های اساسی باشد و درعین حال نابرابری و تفاوت انسان ها در برخورداری آنان از خیرات یادشده را در موقعیت های خاص موجه می سازد و در این مسیر از شش برهان مختلف، از جمله «قرارداد اجتماعی»، «عقلانیت» و «اجماع هم پوشانی»، برای نظریه‌ی خود بهره می جوید. علامه طباطبائی(ره) نیز به مثابه‌ی فیلسوفی مسلمان و مفسری حاذق، با تأسیس نظریه‌ی ادراکات اعتباری، ارزش عدالت را پس از تشکیل جامعه‌ی انسانی در حوزه‌ی حسن و قبحِ افعال تبیین می کند و ادارکات اعتباری را مفاهیمی وهمی، اما دارای آثار واقعی می داند که از اصل سودجویی و خوی استخدام گری انسان نشئت گرفته است. این تحقیق به شرح این مسئله پرداخته که خوی «حب ذات» چگونه انسان را به دوست داشتن خویشتن و از آنجا به دوست داشتن دیگر انسان ها به عنوان همنوعش سوق داده است؛ تا اینکه با او انس می گیرد و بدو نزدیک می شود و بدین ترتیب اجتماع را شکل می دهد؛ و در بسترِ چنین اجتماعی، عملاً استفاده از همنوع یا استخدام او به نفع این احساس غریزی شکل می گیرد. UR - https://siyasi.nashriyat.ir/node/251 L1 - https://siyasi.nashriyat.ir/sites/siyasi.nashriyat.ir/files/article-files/6_19.pdf ER -