@article { author = {Mufid Bujnordi , Majid}, title = {نقد و بررسی نظریه «استخلاف» ابوالاعلی مودودی با تأکید بر زمینه‏ های سیاسی}, journal = {معرفت سیاسی 29، بهار و تابستان 1402}, volume = {15}, number = {1}, pages = {97-116}, year = {2023}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-4366}, eissn = {8391-2980}, doi = {}, abstract = {In response to three issues, the leading research examines and evaluates the theory of "Istkhalaf" of Abul A'la Maududi, which seeks to establish the Islamic government according to the requirements of today's politics, inspired by the theory of Thomas Spriggans: Political fields and theoretical issues; How is the theory's response to these issues; Criticism and study of the activism of theorists and defenders of the theory and their success in implementing the theory. According to the findings, Maududi's "substitution" theory is a response to the theoretical void caused by the abolition of the caliphate and by criticizing the Indian nationalism of the scholars, the Islamic nationalism of the secular "Muslim League", criticizing Western democracy and rejecting the Christian theocracy and the Islamic "kingdom-caliphate". The main problem of this theory is the answer to the possibility of a combination of divine sovereignty and human sovereignty for the aging of the divine theocracy. Maududi pursues this goal by deconstructing the concept of "Khilafah" and presenting a new meaning of it, which considers all believing people as the representatives of the society to have the right to choose the Caliph. However, despite many theoretical efforts, his theory has problems both in historical references and determining the meaning and examples of caliphate, and in answering its problem, it is not possible to realize it in practice. Because by ignoring today's world and the realities of political action, Maududi is acting with a theoretical void and gets himself and his party caught up in complications and political games. In fact, his theory is idealistic. }, keywords = {Maududi, theory of succession, human caliphate, democracy, political fields, }, title_fa = {نقد و بررسی نظریه «استخلاف» ابوالاعلی مودودی با تأکید بر زمینه‏ های سیاسی}, abstract_fa ={پژوهش پیش‏رو نظریه «استخلاف» ابوالاعلی مودودی را که به ‏دنبال صورت‏بندی حکومت اسلامی متناسب با اقتضائات سیاست امروزی است، با الهام از نظریه توماس اسپریگنز، در پاسخ به سه مسئله بررسی و ارزیابی می‏کند: زمینه‏های سیاسی و مسائل مدنظر نظریه؛ چگونگی پاسخ نظریه به این مسائل؛ نقد و بررسی کنشگری نظریه‏پرداز و مدافعان نظریه و توفیق آنان در اجرای نظریه. مطابق یافته‏های پژوهش، نظریه «استخلاف» مودودی در پاسخ به خلأ نظری ناشی از الغای خلافت و با نقد ملی گرایی هندی علما، ملی گرایی اسلامی سکولارهای «مسلم‏لیگ»، نقد مردم سالاری غربی و رد دین سالاری مسیحی و «سلطنت ـ خلافت» اسلامی شکل گرفته و مسئله اصلی آن پاسخ به امکان جمع میان حاکمیت الهی و حاکمیت انسان برای پی‏ریزی حکومت دین سالار الهی است. مودودی این هدف را با ساختار‏شکنی مفهوم «خلافت» و ارائه معنایی جدید از آن دنبال می کند که همه انسان‏های مؤمن را به مثابه نماینده جامعه، دارای حق انتخاب خلیفه می‏داند. اما علی‏رغم تلاش های نظری فراوان، نظریه وی، هم در استنادات تاریخی و تعیین معنا و مصداق خلافت دچار اشکال است و هم در پاسخ به مسئله خود، به عرصه عملی‏شدن راه نمی‏یابد؛ زیرا مودودی در طرح نظری خود، با نادیده‏انگاری جهان امروزی و واقعیت‏های کنش سیاسی، با یک خلأ نظری به کنشگری پرداخته و خود و حزبش را گرفتار پیچیدگی‏ها و بازی‏های سیاسی می‏نماید. درواقع، نظریه او آرمان‏گرایانه است.}, keywords_fa = {مودودی ,مردم‌سالاری ,خلافت انسان ,زمینه ‏های سیاسی ,نظریه استخلاف ,}, url = {https://siyasi.nashriyat.ir/node/281}, eprint = {https://siyasi.nashriyat.ir/sites/siyasi.nashriyat.ir/files/article-files/6_24.pdf} }