TY - JOUR ID - 33 TI - جایگاه عقل در فلسفه‌ی سیاسی تشیع و نقش آن در نظام سیاسی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 11 LA - fa SN - 2008-4366 AU - Mahdi, Abotaleby AD - استادیار - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 2 IS - 2 SP - 121EP - 140عقل ,وحی ,فلسفه سیاسی شیعه ,نظام سیاسی شیعه ,عقل نظری و ‌عقل عملی. ,DO - AB - این مقاله در صدد پاسخ به این پرسش است که جایگاه عقل در فلسفه‌ی سیاسی شیعه چیست و چه نقشی در نظام سیاسی شیعه دارد؟ نویسنده با تبیین ویژگی های مهم و کلان عقل در فلسفه‌ی اسلامی (با رویکرد شیعی)، تأثیر آن را در تدوین نظام سیاسی شیعه نشان داده است. یافته های پژوهش بیانگر آن است که با توجه به اینکه در فلسفه‌ی اسلامی عقل در امتداد وحی و کاشف حکم آن است، و همچنین با توجه به بحث سلسله مراتب عقول و اینکه عقل ناب عقلی است که بر حس، وهم و شهوت غالب شده باشد و تحت تأثیر آن نباشد و اینکه عقل عملی تابع عقل نظری است و امکان دستیابی به معرفت یقینی وجود دارد و حقیقت امری نسبی نیست، نظام سیاسی شیعه نظامی است که بر محور ارتباط با عقل فعال و در امتداد ولایت الهی طراحی می شود. در این نظام سیاسی، مسائل حکومت بر اساس مصالح حقیقی مردم، که از وحی دریافت می شود و یا بر اساس فهم قدسی حکیمان و فقیهان تشخیص داده می شود، اداره می شود و نه بر اساس تمایلات شخصی افراد. از این رو، خواست مردم در این نظام جایگاه و حدود خاصی دارد. UR - https://siyasi.nashriyat.ir/node/33 L1 - https://siyasi.nashriyat.ir/sites/siyasi.nashriyat.ir/files/article-files/5_1.pdf ER -