@article { author = {Akbari , Javad}, title = {نقد و بررسی آرمان شهر افلاطون در پرتو مدینه فاضله مهدوی}, journal = {معرفت سیاسی 8، پاییز و زمستان 1391}, volume = {4}, number = {2}, pages = {89-104}, year = {2014}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-4366}, eissn = {8391-2980}, doi = {}, abstract = {The question of terrestrial utopia in which there is no sign of concern about natural life is man's longstanding aspiration which has been the special concern of great philosophers. Such great philosophers as Socrates and Plato have delved into the ideas related to this issue and Aristotle logically organized them. Such Muslim philosophers as Farabi and Mulla Sadra have also sought to expound it. From among all kind of utopia and clearly compares them to show the difference between each of them in the light of the conception of utopia. In Mahdist city, all things move towards absolute perfection, there is no room for avarice and extravagance, and all people consider themselves to be responsible. Shedding light on the Greek utopia, this paper highlights the similarities between Plato's utopia and Mahdist utopia and pinpoints the defects of Plato's utopia, and then defines Mahdist city as a worldly utopia which eliminates man's worldly concerns and moves towards a high horizon which cannot be explained through a mere worldly view.}, keywords = {utopia, forms, Theo-centrism, Mahdist society., }, title_fa = {نقد و بررسی آرمان شهر افلاطون در پرتو مدینه فاضله مهدوی}, abstract_fa ={آرمان شهر زمینی که در آن از دغدغه های زندگی طبیعی اثری نباشد، آرزوی دیرین بشر است که اندیشه بزرگترین فلاسفه دنیا را به خود مشغول ساخته است. بزرگانی چون سقراط و افلاطون به این بحث پرداخته و ارسطو به این تفکرات نظم منطقی داده است. در اسلام هم اندیشه ورانی چون فارابی و ملاصدرا در صدد تبیین آن برآمده اند. این مجال از میان تمامی آرمان شهرها در پی مقایسه ای گویا از آرمان شهر یونان باستان و مدینه فاضله مهدوی است و تفاوت آن دو را در نگاه دنیوی صرف یا دنیوی- اخروی دانستن مدینه بیان داشته است. در مدینه مهدوی همه چیز به سمت کمال مطلق در حرکت بوده و خساست و اسراف جائی ندارد؛ تمامی مردم هم مسئولیت پذیر هستند. در این مقاله با ارائه تبیین مدینه فاضله یونانی شباهت های آرمان شهر افلاطون با مدینه فاضله مهدوی را بیان نموده ایم و پس از بیان نواقص آن، مدینه مهدوی را آرمان شهری زمینی تعریف کرده ایم که در عین رفع دغدغه های دنیوی انسان راه به افق بلندی دارد که با نگاه دنیوی صرف قابل تبیین نیست.}, keywords_fa = {آرمان شهر، مُثُل، خدا محوری، جامعه مهدوی. ,}, url = {https://siyasi.nashriyat.ir/node/84}, eprint = {https://siyasi.nashriyat.ir/sites/siyasi.nashriyat.ir/files/article-files/5_3.pdf} }