@article { author = {Zolfaghari, Mohammad}, title = {اقتضاءات اصل توحید نظری در اندیشه سیاسی اسلامی؛ با تأکید بر دیدگاه کلامی و سیاسی آیت الله مصباح و آیت‌الله جوادی آملی}, journal = {معرفت سیاسی 10/پاییز و زمستان 92}, volume = {5}, number = {2}, pages = {5-26}, year = {2014}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-4366}, eissn = {8391-2980}, doi = {}, abstract = {The principle of "Divine unity" is the most important principle in the ideological system of Islam, and "politics" is the basic practical science in the exiological system of Islam. Divine Unity, as an "origin", "direction" and "aim", manifests itself in all political components of Islam to such an extent that the foundations and issues of Islamic politics are considered among the short-term and long-term requirements and functions of Divine unity. Analyzing the requirements of the two dimensions of Divine Unity in essence and in attributes in Islamic politics, the present paper seeks to clarify the aspects of the monotheistic native in the political theory of Islam, which is, in fact, the origin of real difference between the political system of Islam and atheistic political systems. Furthermore, the research findings can contribute to correcting the disorders in domestic and foreign policy the world of Islam, especially for actualizing "monism" (alongside political plurality) in domestic sphere and unity of Islamic nation and human society, as well. A descriptive-analytical method is used in this research in which special emphasis is given to the theological and political views of such eminent scholars like Ayatollah Misbah Yazdi and Ayatollah 'Abdullah Jawadi Amoli}, keywords = {Allah, theoretical Divine unity, Divine Unity in essence, Divine Unity in attributes, authority, politics, }, title_fa = {اقتضاءات اصل توحید نظری در اندیشه سیاسی اسلامی؛ با تأکید بر دیدگاه کلامی و سیاسی آیت الله مصباح و آیت‌الله جوادی آملی}, abstract_fa ={اصل «توحید»، اساسی ترین اصل نظام عقیدتی اسلام و «سیاست» نیز از اساسی ترین علوم عملی است که در نظام ارزشی اسلام وجود دارد. توحید به عنوان «مبدأ»، «جهت» و «مقصد» در همه مؤلفه های سیاسی اسلام، ظهور دارد، به طوری که می توان ادعا کرد مبانی و مسائل سیاست اسلامی از توابع و ملزومات قریب و بعید توحید می باشند. این نوشتار، با روش توصیفی ـ تحلیلی در پی این است تا با تحلیل اقتضاءات و استلزامات دو بُعد توحید ذاتی و صفاتی در سیاست اسلامی، ابعاد و زوایای توحیدی بودن نظریه سیاسی اسلام، که منشأ تمایز حقیقی نظام سیاسی اسلام با سایر نظام های سیاسی الحادی است، روشن نماید. همچنین نتایج حاصله از تحقیق حاضر، می تواند به مثابه پاسخی برای اصلاح نابسامانی های سیاست داخلی و خارجی اسلامی، بخصوص طرحی برای تحقق «وحدت گروی»، در عین کثرت سیاسی، در عرصه داخلی، وحدت امت اسلامی و حتی جامعه انسانی محسوب گردد.}, keywords_fa = {خداوند، توحید نظری، توحید ذاتی، توحید صفاتی، ولایت، سیاست. ,}, url = {https://siyasi.nashriyat.ir/node/99}, eprint = {https://siyasi.nashriyat.ir/sites/siyasi.nashriyat.ir/files/article-files/1_4.pdf} }