معرفت سیاسی، سال ششم، شماره اول، پیاپی 11، بهار و تابستان 1393، صفحات 105-124

    مشروعیت الهی حکومت در عصر غیبت؛ با نگاهی به آراء علامه نائینی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    محمد هادی زرافشان / دانشجوی دکتری حقوق عمومی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی / hadi.zar@gmail.com
    چکیده: 
    نظریه‌ی «انتصاب» بر آن است که در زمان غیبت، فقهای عادل جامع الشرایط به صورت عام از سوی خدا و به واسطه‌ی ائمه سلام الله علیها، به ولایت مسلمین منصوب و مشروعیت یافته اند. از جمله مهم ترین ادله عقلی و نقلی نظریه‌ی انتصاب، قاعده‌ی لطف و مقبوله عمر بن حنظله می باشد. از نظر علّامه نائینی ، حکومت مشروطه در زمان ائمه سلام الله علیها، همان حکومت معصومان‰ است و در زمان غیبت، براساس نیابت عامه فقها به آنها واگذار شده است؛ چراکه مشروعیت حکومت کلاً از سوی شارع و به وسیله نصب است. بنابراین، علامه نائینی براساس پذیرش صریح مقبوله عمر بن حنظله، قائل به ولایت انتصابی فقها در عصر غیبت می باشد. اما از آنجا که وی به دست گرفتن حکومت توسط فقها را در شرایط زمان خود غیرممکن می داند، قائل به مشروطیت عرفی می شود که البته آن هم باید با اذن و تصویب فقها باشد، وگرنه مشروعیت ندارد.
    Article data in English (انگلیسی)
    Full Text:
    متن کامل مقاله: 

     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زرافشان، محمد هادی.(1393) مشروعیت الهی حکومت در عصر غیبت؛ با نگاهی به آراء علامه نائینی. دو فصلنامه معرفت سیاسی، 6(1)، 105-124

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد هادی زرافشان."مشروعیت الهی حکومت در عصر غیبت؛ با نگاهی به آراء علامه نائینی". دو فصلنامه معرفت سیاسی، 6، 1، 1393، 105-124

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زرافشان، محمد هادی.(1393) 'مشروعیت الهی حکومت در عصر غیبت؛ با نگاهی به آراء علامه نائینی'، دو فصلنامه معرفت سیاسی، 6(1), pp. 105-124

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زرافشان، محمد هادی. مشروعیت الهی حکومت در عصر غیبت؛ با نگاهی به آراء علامه نائینی. معرفت سیاسی، 6, 1393؛ 6(1): 105-124