Ma`rifat-e Siasi, Volume 5, Issue 2, No 10, Year 2025 , Pages 113-132

    A Review of the Most Known Theories about the Movements Which Occurred in the Islamic World in 2011

    Writers:
    Mohammad ali Ranjbar / PhD student of political sciences, IKI / maranjbar59@gmail.com
    Abstract: 
    The developments which occurred in several Islamic countries in 2011, like a domino effect made analysts and thinkers study and analyze the nature of these developments. A wide range of theories have been proposed about these developments. On one hand, modernity in the form of an Arabic Spring and liberal democracy and at another hand, extremism with a Salafi tendency are proposed. According to, the Supreme Leader of Islamic Republic of Iran, has analyzed these developments represent an "Islamic Awakening" and return to Islamic identity inspired from the Islamic Revolution of Iran. Using a descriptive-analytical method, the present paper seeks to evaluate the most known theories about these developments. The scientific findings of this research indicate that only the theory of Islamic awakening is capable of reflecting the reality of the doctrinal, behavioral aspects of these developments and structural and analyzing their real aims
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی نظریات مطرح پیرامون جنبش‌های سال 2011 در جهان اسلام
    Abstract: 
    تحولات سال 2011 در جهان اسلام، که چندین کشور را دربر گرفت، بار دیگر تحلیلگران و اندیشمندان را واداشت تا به بررسی و تحلیل ماهیت این تحولات بپردازند. پیرامون این تحولات، طیف وسیعی از نظریات ارائه شده است. در یک سو، تجددخواهی است که در قالب بهار عربی و لیبرال دموکراسی مطرح شده اند. از سوی دیگر، افراط گرایی است که در قالب سلفی گرایی مطرح شده است. در این میان، مقام معظم رهبری این تحولات را در قالب «بیداری اسلامی» و بازگشت به هویت اسلامی که متأثر از انقلاب اسلامی است، تحلیل می کنند. تحقیق حاضر، به دنبال این است تا با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی، به ارزیابی نظریات مطرح پیرامون این تحولات بپردازد. یافته های علمی این تحقیق، حکایت از این دارد که نظریه‌ی بیداری اسلامی تنها نظریه ای است که می تواند واقعیت این تحولات از حیث اعتقادی، رفتاری و ساختاری تبیین نماید و اهداف واقعی این جنبش ها را تحلیل کند.
    References: 
    • ابوطالبي، مهدي، 1388، تبيين ناكارآمدي علم سياسيت غربي در تبيين نهضت امام خميني، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ارسطو، 1378، اخلاق نيكوماخوس، ترجمة محمدحسن ‏لطفى، تهران، طرح‏نو.
    • افتخاري، بهرام، 1389، بهار 13 روزة بوداپست، جام جم آنلاين www.jamejamonline.ir، 30 مهر.
    • آربلاستر، آنتونى، 1379، دموكراسى، ترجمة حسن مرتضوى، تهران، آشيان.
    • پورفرد، مسعود، 1386، «جهان اسلام و راديكاليزم افراطي»، پگاه حوزه، ش 204، ص 14ـ18.
    • حقيقت، سيدصادق، 1383، مسئله‏شناسى مطالعات سياسى اسلامى، قم، دفتر تبليغات اسلامى.
    • حيدري، محمد شريف، 1389، «سلفي‌گري نوين»، طلوع، ش 27، ص 85ـ166.
    • دال، رابرت، 1378، دربارة دموكراسى، ترجمة حسن فشاركى، تهران، شيرازه.
    • سيدنژاد، سيدباقر، 1389، «موج جديد سلفي‌گري و تأثير آن بر سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران»، مطالعات راهبردي، ش 47، ص 95 - 122.
    • صادقی، محمد، 1389، «روایت دست اول از بهار پراگ: آخرین پیشنهاد: خاطرات الکساندر دوبچک»، شرق، ش 1173، 10 بهمن 89.
    • عبيد الجحمي، سعيد علي،1377، «تنظيم القاعده: النشاه، الخلفيه الفكريه ـ الامتداديه»، القدس العربي، ارقام 12/13/14/18/2/2008
    • فراستخواه، مقصود، 1377، سرآغاز نوانديشي معاصر، تهران، شركت سهامي انتشار.
    • قديري، نيلوفر، 1388، «چين بعد از تيان‌آنمن»، همشهري آنلاين www.hamshahrionline.ir.
    • قرباني، مهدي، 1390، «تحليل مفهوم دموكراسي غربي و مردم سالاري ديني»، معرفت، ش 168، ص 103 ـ 122.
    • كريك، برنارد، 1378، دفاع از سياست، ترجمة فرهاد مشتاق‏صفت، تهران، روز.
    • مارش، ديويد و استوكر، جري، 1388، روش و نظريه در علوم سياسي، ترجمة اميرمحمد حاج يوسفي، تهران، پژوهشكده مطالعات راهبردي.
    • مصباح، محمدتقى و محمدجواد نوروزى، 1387، مردم‏سالارى دينى و نظريه ولايت فقيه، قم، مؤسسة آموزشى و پژوهشى امام خمينى.
    • ـــــ، 1384، حقوق و سياست در قرآن، قم، مؤسسة آموزشى و پژوهشى امام خمينى.
    • مطهّرى، مرتضى، 1371، پيرامون انقلاب اسلامى، تهران، صدرا.
    • موسوي بجنوردي، كاظم، ‎۱۳۶۷، دايره المعارف بزرگ اسلامي، تهران، مركز دائره المعارف بزرگ اسلامي.
    • هلد، ديويد، 1384، مدل‏هاى دموكراسى، ترجمة عباس مخبر، تهران، روشنگران و مطالعات زنان.
    • ي. سو ،آلوين، ‎۱۳۷۸، تغيير اجتماعي و توسعه: مروري بر نظريات نوسازي، وابستگي و نظام جهاني، ترجمة محمود حبيبي مظاهري، تهران، پژوهشكده مطالعات راهبردي.
    • Fukuyama, Francis,1992,The End of History and the Last Man, Avon Books.
    • Heywood, Andrew, 1994, Political IdisAnd Concepts, London, Macmilan Press.
    • www.en.wikipedia.org
    • www.shia-online.ir
    • www.farsi.khamenei.ir
    • www.president.ir
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ranjbar, Mohammad ali.(2025) A Review of the Most Known Theories about the Movements Which Occurred in the Islamic World in 2011. Ma`rifat-e Siasi, 5(2), 113-132

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad ali Ranjbar."A Review of the Most Known Theories about the Movements Which Occurred in the Islamic World in 2011". Ma`rifat-e Siasi, 5, 2, 2025, 113-132

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ranjbar, M.(2025) 'A Review of the Most Known Theories about the Movements Which Occurred in the Islamic World in 2011', Ma`rifat-e Siasi, 5(2), pp. 113-132

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ranjbar, M. A Review of the Most Known Theories about the Movements Which Occurred in the Islamic World in 2011. Ma`rifat-e Siasi, 2025; 5(2): 113-132