Pages:
45-64
Receive Date: 2025/12/13
Accept Date: 2025/12/13
Abstract:
The Glurious Quran, which is the book of the last religion and divine eternity, contains coherent ideas about the political and religious dimensions of life. A number of orientalists believe in the historical unity of the holy Quran not in its natural unity and politics, therefore they hold that only Madinan verses are concerned with politics. This approach does not conform with the view presented in this paper. In fact, in the Meccan verses of the Quran politics and governance are given special attention, and this, in turn, shows the natural unity of the Quran as well as the relationship between, Islam and politics. Therefore, this paper investigates the question of the government of the prophet (s) in Surah: Sad. Dealing with political issues, this surah, which is one the meccan surahs, shows that the fundamental merging of political Islam is noticed not only in the existence of the government which was under the authority of the prophet also when Islam was a social minority group and the prophet was not able to establish a government yet. The present paper seeks to investigate Surah: Sad, a Meccan surah, which was revealed in midstream of the prophet's mission i.e between the sixth and ninth years of his prophecy. This surah confirms the stability of the prophet's political power and establishment of his religious government, pointing out to its two main challenges. Moreover, it is understood from this surah that at all time there are competent people in Islamic society for running the religious government, people whose minds and souls devil can never cross
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :طراحی حاکمیت سیاسی پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و جانشینان آن حضرت و آسیب های فراروی آن در سورهی «ص»
Abstract:
قرآن مجید به عنوان کتاب دین خاتم و جاودان الهی، از اندیشه ای منسجم دربارهی ابعاد زندگی سیاسی و دینی برخوردار است. شمار قابل توجهی از مستشرقان به پیوند تاریخی و نه ذاتی قرآن و سیاست اعتقاد دارند و بر همین اساس نیز توجه قرآن به سیاست را صرفاً مختص آیات مدنی می دانند؛ رویکردی که با دیدگاه مقالهی حاضر در تضاد است. درواقع، در آیات مکی قرآن نیز به سیاست و حکومت توجه جدی شده و این موضوع به نوبهی خود، نشان دهندهی پیوند ذاتی قرآن و فراتر از آن، اسلام و سیاست است. بر این اساس، مقالهی حاضر به بررسی موضوع حکومت پیامبر صل الله علیه و آله در سورهی ص می پردازد. طرح مسائل سیاسی در این سوره، که جزو سور مکی قرآن است، نشان دهندهی امتزاج بنیادین اسلام سیاسی نه تنها در شرایط وجود دولت آنگاه که در اختیار پیامبر صل الله علیه و آله قرار دارد، بلکه در شرایطی است که اسلام به لحاظ اجتماعی در اقلّیت قرار دارد و پیامبر صل الله علیه و آله هنوز موفق نشده اند دولت تشکیل دهند. مقاله حاضر درصدد بررسی سورهی ص به عنوان سوره ای مکی، که در سال های میانی بعثت پیامبر صل الله علیه و آله ـ یعنی قریب سال ششم تا نهم بعثت ـ نازل شده، اثبات کند موضوع اصلی و محوری این سوره تأکید بر استقرار و ثبات قدرت سیاسی پیامبر صل الله علیه و آله و تثبیت حکومت دینی آن حضرت و معرفی دو چالش عمدهی فراروی آن است. همچنین از این سوره استفاده می شود که همواره در جامعهی اسلامی، افرادی شایسته برای ادارهی حکومت دینی وجود دارند؛ کسانی که شیطان هیچ راه نفوذی به اندیشه و روحشان ندارد.
References:
- آلوسى، سيدمحمود، 1415ق، روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم، بيروت، دار الكتب العلميه.
- ابنکثير، اسماعيل بن عمرو، 1419ق، تفسير القرآن العظيم، بيروت، دار الکتب العلميه.
- بحراني، سيدهاشم، 1416ق، البرهان في تفسير القرآن، تهران، بنياد بعثت.
- بنت شاطي، عايشه، 1376، اعجاز بياني قرآن، ترجمة حسيني صابري، تهران، علمي و فرهنگي.
- تيجاني، عبدالقادر حامد، 1389، مباني انديشة سياسي در آيات مکي، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي.
- حسيني استرابادي، سيدشرفالدين علي، 1409ق، تأويل الايات الظاهره، قم، دفتر انتشارات اسلامي.
- حويزي، عبدعلي بن جمعه، 1415ق، نور الثقلين، قم، اسماعيليان.
- خالدي، صلاح عبدالفتاح، 1418ق، التفسير الموضوعي، چ دوم، اردن، دار النفائس.
- خامهگر، محمد، 1386، ساختار هندسي سورههاي قرآن، تهران، سازمان تبليغات اسلامي.
- دراز، محمد عبدالله، 1404ق، مدخل الي القرآن الکريم، کويت، دار القلم.
- دروزه، محمدعزت، 1383ق، التقسير الحديث، قاهره، دار احياء الکتب العربيه.
- زمخشرى، محمودبن عمر، 1407ق، الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، چ سوم، بيروت، دار الكتاب العربي.
- سخاوي، عليبن محمد، 1419ق، جمال القراء و کمال الاقراء، بيروت، مؤسسۀ الکتب الثقافيه.
- سيد قطب، 1412ق، في ظلال القرآن، چ هفدهم، بيروت، دار الشروق.
- طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1417ق، الميزان في تفسير القرآن، چ پنجم، قم، دفتر انتشارات اسلامي.
- طبرسى، فضلبن حسن، 1372، مجمع البيان فى تفسير القرآن، تهران، ناصرخسرو.
- طبرى، محمد بن جرير، 1412ق، جامع البيان فى تفسير القرآن، بيروت، دار المعرفه.
- فضلالله، سيدمحمدحسين، 1419ق، تفسير من وحي القرآن، چ دوم، بيروت، دار الملاک للطباعة و النشر.
- فيض كاشانى، ملامحسن، 1415ق، الصافي، تحقيق حسين اعلمي، تهران، صدر.
- قرشي، سيدعلياکبر، 1377، تفسير احسن الحديث، چ سوم، تهران، بنياد بعثت.
- قرطبي، محمدبن احمد، 1364، الجامع لاحکام القرآن، تهران، ناصرخسرو.
- قمي، عليبن ابراهيم، 1367، تفسير قمي، چ چهارم، قم، دار الکتاب.
- کليني، محمدبن يعقوب، 1407ق، الکافي، تصحيح علياکبر غفاري، تهران، دار الکتب الاسلاميه.
- لکزايي، نجف، 1386، مستندات قرآني فلسفه سياسي امام خميني، قم، بوستان کتاب.
- معرفت، محمدهادي، 1379، تفسير و مفسران، قم، مؤسسة فرهنگي التمهيد.
- مکارم شيرازي، ناصر، 1374، تفسير نمونه، تهران، دار الکتب الاسلاميه.
- واعظي، احمد، 1385، حکومت اسلامي، قم، مرکز مديريت حوزه علميه قم.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
tayyeb hoseini, Seyed Mahmoud.(2025) The Political Government of the Prophet and His Successors and the Negative Effects in Surah: Sad . Ma`rifat-e Siasi, 6(2), 45-64
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Seyed Mahmoud tayyeb hoseini."The Political Government of the Prophet and His Successors and the Negative Effects in Surah: Sad ". Ma`rifat-e Siasi, 6, 2, 2025, 45-64
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
tayyeb hoseini, S.(2025) 'The Political Government of the Prophet and His Successors and the Negative Effects in Surah: Sad ', Ma`rifat-e Siasi, 6(2), pp. 45-64
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
tayyeb hoseini, S. The Political Government of the Prophet and His Successors and the Negative Effects in Surah: Sad . Ma`rifat-e Siasi, 2025; 6(2): 45-64