Ma`rifat-e Siasi, Volume 6, Issue 2, No 12, Year 2025 , Pages 127-148

    Separation of Two Positions in Political Thought: Fixed Political Thought and Political Pattern

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Alireza Javadzadeh / Assistant Professor of political sciences, IKI / javadzadeh@iki.ac.ir
    Abstract: 
    Political thought is divided, in terms of generality and permanence or with relation to a certain political environment, into two sorts. The author divides it into: fixed political thought and political pattern. Fixed political thought consists of a collection of abstract, total and constant propositions in the realm of politics and it has to do with no particular political environment, time and place. Ti the contrary, political pattern is a collection of objective propositions in the realm of politics which is principally concerned with political environment. In other words, political pattern is part of political thought which is presented to meet the political environment, and, by resting of fixed political principles and thoughts, show a desirable governmental pattern which can conform with that period to the largest extent. When evaluating the relation of political action with the two above mentioned thoughts we can say that although there is a lot of relations between political action and political pattern, one can have access to fixed political thought through a difficult political action
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تفکیک دو مقام در اندیشه‌ی سیاسی: «اندیشه‌ی سیاسی ثابت» و «الگوی سیاسی»
    Abstract: 
    اندیشه‌ی سیاسی از منظَر کلی و دایمی یا ناظر به محیط سیاسی خاص بودن، بر دو قسم تقسیم می شود. نگارنده، این دو قسم را به: اندیشه‌ی سیاسی ثابت و الگوی سیاسی نام گذاری کرده است. اندیشه‌ی سیاسی ثابت عبارت است از: مجموعه گزاره های انتزاعی، کلی و دایمی در حوزه‌ی سیاست که اصالتاً ناظر به محیط سیاسی و زمان و مکان خاص نیست. در مقابل، الگوی سیاسی مجموعه گزاره های عینی در حوزه‌ی سیاست است که اصالتاً ناظر به محیط سیاسی خاص می باشد. به عبارت دیگر، الگوی سیاسی بخشی از اندیشه‌ی سیاسی است که بر اساس مبانی و اندیشه‌ی سیاسی ثابت، اصالتاً در پاسخ به محیط سیاسی ارائه شده، و درباره‌ی نوع حکومت، بیانگر الگوی حکومتی مطلوب و قَدر مقدور متناسب با آن عصر است. در نسبت سنجی عمل سیاسی با دو نوع اندیشه‌ی مذکور، می توان گفت: برخلاف ارتباط زیادی که میان عمل سیاسی با الگوی سیاسی وجود دارد، اما از عمل سیاسی مشکل می توان به اندیشه‌ی سیاسی ثابت پی برد.
    References: 
    • آبركرامبي، نيكلاس و ديگران، 1376، فرهنگ جامعه‌شناسي، ترجمة حسن پويان، تهران، چاپخش.
    • آقابخشي، علي و مينو افشاري‌راد، 1379، فرهنگ علوم سياسي، تهران، چاپار.
    • اشتراوس، لئو، 1373،‌ فلسفة سياسي چيست؟، ترجمة فرهنگ رجايي، تهران، انتشارات علمي و فرهنگي.
    • افلاطون، 1367، دوره كامل آثار افلاطون، ترجمة محمدحسن لطفي، تهران، شركت سهامي انتشارات خوارزمي.
    • بشيريه، حسين، 1376، تاريخ انديشه‌هاي سياسي در قرن بيستم، تهران، نشر ني.
    • بيرو، آلن، 1375، فرهنگ علوم اجتماعي، ترجمة باقر ساروخاني، چ سوم، تهران، كيهان.
    • حبل‌المتين (كلكته)، 1329ق، سال نوزدهم، ش 9، ص9ـ11.
    • حقيقت، صادق، 1383، «گزارش جلسه نقد كتاب انديشه سياسي صدرالمتألهين»، علوم سياسي، ش 28، ص293ـ313.
    • خراساني، محمدكاظم، 1406ق، حاشية كتاب المكاسب، به كوشش سيدمهدي شمس‌الدين، تهران، وزارت ارشاد اسلامي.
    • راسخ، كرامت‌الله، 1391، فرهنگ جامع جامعه‌شناسي و علوم انساني، جهرم، دانشگاه آزاد اسلامي واحد جهرم.
    • رجايي، فرهنگ، 1373، «مقدمه مترجم»، در: لئواشتراوس، فلسفه سياسي چيست؟، ترجمه فرهنگ رجايي، تهران، علمي فرهنگي.
    • رِدهِد، برايان، 1373، انديشة سياسي از افلاطون تا ناتو، ترجمة مرتضي كاخي و اكبر افسري، تهران، آگاه.
    • زرگري‌نژاد، غلامحسين، 1377، رسايل مشروطيّت، چ دوم، تهران، كوير.
    • سيدباقري، كاظم، 1388، فقه سياسي شيعه: سازوكارهاي تحول در دوران معاصر، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي.
    • عالم، عبدالرحمن، ‌1390، بنيادهاي علم سياست، چ بيست و دوم، تهران، نشر ني.
    • عنايت، حميد، 1386، بنياد فلسفة سياسي در غرب، به اهتمام حميد مصدق، چ پنجم، تهران، زمستان.
    • كديور، محسن، 1387، نظريه‌هاي دولت در فقه شيعه، چ هفتم، تهران، نشر ني.
    • گولد، جوليوس و ويليام ل.كولب، 1376، فرهنگ علوم اجتماعي، ترجمة گروهي از مترجمان، تهران، مازيار.
    • لكزايي، نجف، 1383، سير تطور تفكر سياسي امام خميني، تهران،‌ پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي.
    • ماكياولي، نيكولو، 1374، شهريار، ترجمه داريوش آشوري، چ دوم، تهران، كتاب پرواز.
    • مظفر، محمدرضا، 1405ق، المنطق، چ دوم، بيروت، دارالتعارف للمطبوعات.
    • موسوي خميني، سيدروح‌الله، بي‌تا، كشف الاسرار، بي‌جا، بي‌نا.
    • ميراحمدي، منصور، و ديگران، 1389، درس‌گفتارهايي در فقه سياسي، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي‌.
    • ناظم‌الاسلام كرماني، محمد، 1377، تاريخ بيداري ايرانيان (بخش اول)، تهران، پيكان.
    • هيوود، اندرو، 1387، مفاهيم كليدي در علم سياست، ترجمة حسن سعيد كلاهي و عباس كاردان، تهران، علمي و فرهنگي.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Javadzadeh, Alireza.(2025) Separation of Two Positions in Political Thought: Fixed Political Thought and Political Pattern. Ma`rifat-e Siasi, 6(2), 127-148

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Alireza Javadzadeh."Separation of Two Positions in Political Thought: Fixed Political Thought and Political Pattern". Ma`rifat-e Siasi, 6, 2, 2025, 127-148

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Javadzadeh, A.(2025) 'Separation of Two Positions in Political Thought: Fixed Political Thought and Political Pattern', Ma`rifat-e Siasi, 6(2), pp. 127-148

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Javadzadeh, A. Separation of Two Positions in Political Thought: Fixed Political Thought and Political Pattern. Ma`rifat-e Siasi, 2025; 6(2): 127-148