Pages:
107-125
Receive Date: 2025/02/24
Accept Date: 2025/02/24
Abstract:
Political education means developing man’s ulterior power of political rationality so that man will turn into someone who has profound political understanding. The aim of political education in Islamic political thought is achieving political virtue. The most important effect of political virtue is overcoming the political sedition. The sedition is an outcome of mixing upright with wrong a state which brings about disunity among people, and then causes disruption to the system. Among the results of Islamic political education are implementing religious policies by the elite and public obedience. In the face of sedition, Islamic political education applies certain principles, the most important of which are:
observing political virtue, obeying the orders of the leader, enlightenment and revelation, making timely and bold decisions, constant vigilance against opportunists, separating seditious groups from and those who fall victims to sedition, extending the knowledge of distinguishing between enemy and friend. These principles are referred to in the case study on the sedition in 1388 which was confronted by the leader, Ayatollah Khamenei and the people. The present paper tries to stress the role of political virtue and political insight in the process of political education, study its affects in seditious conditions and prepare the ground for conducting the public discourse of Islamic political education
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :اصول تربیت سیاسی اسلام: مطالعه موردی فتنه سال 1388
Abstract:
تربیت سیاسی شکوفا شدن توانمندی های عقلانیت سیاسی نهفته در وجود انسان است، به گونه ای که او را به انسانی با درک بالای سیاسی تبدیل کند. هدف از تربیت سیاسی در اندیشه سیاسی اسلام ، دست یابی به تقوای سیاسی است. مهم ترین دستاورد تقوای سیاسی گذر از فتنهی سیاسی به رهبری ولی امر مسلمانان است. ریشه فتنه، اختلاط حق و باطل و لازمهی آن اختلاف بین مردم، و نتیجه آن اخلال در نظام است. ثمره تربیت سیاسی اسلامی به کارگیری سیاست های متدیّنانهی خواص و اطاعت آگاهانهی عموم است. تربیت سیاسی اسلام در مواجهه با فتنه، از اصول خاصی پی روی می کند که مهم ترین آنها عبارت است از: رعایت تقوای سیاسی، اطاعت از دستورهای رهبری، روشنگری و افشاگری، برخورد به هنگام و شجاعانه، هوشیاری در برابر فرصت طلبان، جدا کردن صف فتنه گران از فتنه زدگان، تقویت دانش دشمن شناسی. این اصول در مطالعه موردی مواجهه با فتنه سال 1388 توسط مقام معظم رهبری و مردم به کار بسته شد. پژوهش حاضر تلاش دارد نقش تقوای سیاسی و بصیرت سیاسی را در فرایند تربیت سیاسی اثبات و نتایج آن را در شرایط فتنه بررسی کند و زمینه ساز ایجاد گفتمان عمومی تربیت سیاسی اسلامی باشد.
References:
- نهجالبلاغه، 1412ق، صبحي صالح، قم، دارالهجره.
- ابن ابيالحديد، عبد الحميد، 1404ق، شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، تصحيح ابراهيم، محمد ابوالفضل، قم، كتابخانة آية الله مرعشي نجفي.
- بلاذري، احمدبن يحيي، 1417ق، انساب الأشراف، بيروت، دار الفكر.
- كليني، محمدبن يعقوب، 1365، الكافي، تهران، دار الكتب الاسلاميه.
- مجلسي، محمدباقر، 1404ق، بحارالأنوار، بيروت، مؤسسة الوفاء.
- محمد طحان، مصطفي، 1381، چالشهاي سياسي جنبشهاي اسلاميمعاصر، خالد عزيزي، تهران، احسان.
- مصباح، محمدتقي، 1390، فلسفة تعليم و تربيت اسلامي، تهران، مدرسه.
- موسوي، مهدي، 1387، «تربيت سياسي در پرتو انتظار با تأكيد بر آموزههاي قرآن كريم»، در: چهارمين همايش بينالمللي دكترين مهدويت.
- نجفي، هادي، 1423ق، موسوعه احاديث اهل البيت، بيروت، دار احياء التراث العربي.
- يوسفيان، حسن و احمد شريفي، 1389، امام علي و مخالفان، دانشنامة امام علي، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي.
- بيانات مقام معظم رهبري: www.khamenei.ir
- ـ خطبههاي نماز جمعه تهران در حرم امام خمينى، 14/03/1389.
- ـ خطبههاي نماز جمعه تهران، 20/6/1386.
- ـ در جمع دانشجويان و اساتيد دانشگاه صنعتى اميركبير، 9/12/1379.
- ـ در ديدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، 25/06/1389.
- ـ در ديدار اقشار مختلف مردم، 22/9/1368.
- ـ در ديدار با اعضاي شوراى هماهنگى تبليغات اسلامى، 29/10/1388.
- ـ در ديدار با جمعي از طلاب و روحانيون، 22/9/1388.
- ـ در ديدار جمعى از شعرا، 14/6/1388.
- ـ در ديدار جمعي از دانشجويان قزوين، 26/9/1382.
- ـ در ديدار جمعي از مسئولان آموزش و پرورش، 26/4/1381.
- ـ در ديدار جمعي از مسئولان حوزه هنري و دستاندركاران توليد و انتشار كتاب «دا»، 20/2/1389.
- ـ در ديدار عمومى مردم چالوس و نوشهر، 15/7/1388.
- ـ در ديدار فرمانده و پرسنل نيروى هوائى ارتش، 19/11/1388.
- ـ در ديدار مردم قم در سالگرد قيام 19دى 19/10/1388.
- ـ در ديدار مسئولان نظام و سفراي كشورهاى اسلامى، 6/3/1393.
- ـ در سالروز ولادت حضرت اميرالمومنين، 15/4/1388.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mahdavi zadegan, Dawood, , Ali.(2025) The Principles of Political Education in Islam: A Case Study of the Seditious Activities in 1388. Ma`rifat-e Siasi, 7(1), 107-125
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Dawood Mahdavi zadegan; Ali ."The Principles of Political Education in Islam: A Case Study of the Seditious Activities in 1388". Ma`rifat-e Siasi, 7, 1, 2025, 107-125
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mahdavi zadegan, D, , A.(2025) 'The Principles of Political Education in Islam: A Case Study of the Seditious Activities in 1388', Ma`rifat-e Siasi, 7(1), pp. 107-125
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mahdavi zadegan, D, , A. The Principles of Political Education in Islam: A Case Study of the Seditious Activities in 1388. Ma`rifat-e Siasi, 2025; 7(1): 107-125