Pages:
69-78
Receive Date: 2025/03/08
Accept Date: 2025/03/08
Abstract:
The basic assumption of the present paper is centred on the idea of the substantial difference between two epistemic-doctrinal schools, that is, Islam and Liberalism. Islam is a revelatory school and liberalism is a humanistic one. A comparative study of justice is made to underline the essential difference between these two schools. The study shows that individual freedom constitutes a basic and real concept in liberalism. The more liberalism insists on the individual types of freedom, the more justice is marginalized. In Islam, however, justice which comes after Divine Unity is a central principle in Islamic thought. Believers are urged to observe justice. The Islamic government is founded on justice, so that Imam Ali, the Commander of the Faithful, did not accept Madinans' allegiance without insisting on administering justice
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تمایز عدالت در ادبیات لیبرالیستی و ادبیات اسلامی
Abstract:
مفروض بنیادین در این گفتار مبتنی بر تمایز جوهری میان دو مکتب معرفتی ـ عقیدتی اسلام و لیبرالیسم است. اسلام مکتب وحیانی و لیبرالیسم ایدئولوژی انسانی است. در بیان تمایز ذاتی میان این دو مکتب، مطالعه ای تطبیقی در موضوع عدالت انجام شده است. در این مطالعه، معلوم گردید که مفهوم بنیادین و اصیل در لیبرالیسم، آزادی فردی است. به هر میزان که لیبرالیسم بر آزادی های فردی پافشاری کرده، عدالت بیشتر به حاشیه رفته است. اما در اسلام، پس از اصل توحید، عدالت در کانون تفکر اسلامی جای دارد. مؤمنان به عدالت ورزی فرا خوانده شده اند. بنیاد حکومت اسلامی بر عدالت است. چنان که امیر مؤمنان علی(ع) بیعت با مردم مدینه را تنها به شرط اقامه قسط و عدل پذیرفتند.
References:
- نهجالبلاغه، 1385، ترجمة عبدالمحمد آيتي، چ هفدهم، تهران، فرهنگ اسلامي.
- آربلاستر، آنتوني، 1377، ليبراليسم غرب، ترجمة عباس مخبر، چ سوم، تهران، مركز.
- افلاطون، 1380، مجموعه آثار (كتاب جمهوري)، ترجمة محمدحسن لطفي، چ سوم، تهران، خوارزمي.
- برلين، آيزيا، 1390، آزادي و خيانت به آزادي، ترجمة عزتاله فولادوند، چ سوم، تهران، ماهه.
- بوردو، ژرژ، 1378، ليبراليسم، ترجمة عبدالوهاب احمدي، تهران،، ني.
- داوري اردكاني، رضا، 1383، فرهنگ، خرد و آزادي، چ دوم، تهران، ساقي.
- راولز، جان، 1383، عدالت به مثابه انصاف، ترجمة عرفان ثابتي، تهران، ققنوس.
- ساندل، مايكل، 1374، ليبراليسم و منتقدان آن، ترجمة احمد تدين، تهران، علمي و فرهنگي.
- غنينژاد، موسي، 1372، «سراب عدالت از ديدگاه هايك»، نامة فرهنگ، ش 10 و 11، ص 42 ـ 49.
- فيض كاشاني، محسن، 1402ق 1980م، تفسير الصافي، چ دوم، بيروت، مؤسسه الاعلمي للمطبوعات.
- قمي، شيخعباس، 1427ق، سفينة البحار، چ چهارم، تهران، اسوه.
- مجلسي، محمدباقر، بيتا، بحارالانوار، چ سوم، بيروت، دارالاحياء التراث العربي.
- مطهري، مرتضي، 1386، مجموعه آثار، تهران، صدرا.
- موحد، محمدعلي، 1384، در هواي حق و عدالت، چ سوم، تهران، كارنامه.
- ميل، جان استوارت، 1375، رساله درباره آزادي، ترجمة جواد شيخالاسلامي، چ چهارم، تهران، علمي و فرهنگي.
- ـــــ، 1388، فايده گرايي، ترجمة مرتضي مرديها، تهران، ني.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mahdavi zadegan, Dawood.(2025) Justice in Liberalist Literature and Islamic Literature . Ma`rifat-e Siasi, 5(2), 69-78
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Dawood Mahdavi zadegan."Justice in Liberalist Literature and Islamic Literature ". Ma`rifat-e Siasi, 5, 2, 2025, 69-78
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mahdavi zadegan, D.(2025) 'Justice in Liberalist Literature and Islamic Literature ', Ma`rifat-e Siasi, 5(2), pp. 69-78
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mahdavi zadegan, D. Justice in Liberalist Literature and Islamic Literature . Ma`rifat-e Siasi, 2025; 5(2): 69-78