Pages:
63-86
Receive Date: 2025/02/24
Accept Date: 2025/02/24
Abstract:
One of causes of failing to present the best ground for the political life of man to enable him achieve happiness and bliss is inattention to the role of the origin of creation in setting the goals and strategies of political life. According to the Qur’anic perspective, understanding man’s happiness as a member of the system of existence requires the knowledge of the origin of creation. This view, which has important implications affecting the political life of man, differs from the western view about life. Investigating Allameh Tabatabai’s works, especially Al-Mizan commentary, this study seeks to answer this question: What are the most important principles of the knowledge of the origin of creation in politics? The research is based on the assumption that we can infer from Allameh’s works, especially “Al-Mizan fi Tafsir al-Qur'an” principles like God’s ability, creativity, knowledge, ownership, divinity, and authority as the principles of the knowledge of origin in politics and identify many implications of these principles when designing the value system of political life
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :استلزام های مبانی خداشناسی در ساحت سیاست از منظر علامه طباطبائی
Abstract:
بی توجهی به نقش مبدأ خلقت در تعیین اهداف و راهبردهای حیات سیاسی، از زمینه های ناکامی معرفی مطلوب ترین بستر حیات سیاسی بشر در تأمین سعادت وی بوده است، درحالی که از منظر قرآن، شناخت سعادت انسان به عنوان عضوی از نظام هستی، نیازمند مبدأشناسی است. این نگاه، استلزاماتی تأثیرگذار در چگونگی حیات سیاسی بشر در پی دارد که آن را از نوع غربی اش متمایز می سازد. این تحقیق با بررسی آثار علامه طباطبائی، به ویژه تفسیر المیزان به این پرسش پاسخ می دهد که مهم ترین مبانی مبدأشناختی در سیاست کدام است؟ تحقیق بر این فرضیه استوار است که مبانی مبدأشناختی سیاست، مثل قادر بودن، خالق بودن، عالم بودن، مالکیت، ربوبیت، و ولایت خداوند را می توان از آثار علامه، برداشت کرد و استلزامات متعددی برای آن در طراحی نظام ارزشی در حیات سیاسی معرفی نمود.
References:
- نهج البلاغه، 1379، ترجمة محمد دشتي، قم، مشهور.
- ابراهيميان، سيدحسن، 1381، انسان شناسي اسلام، اگزيستانسياليسم، اومانيسم، قم، معارف.
- ابنهشام، عبدالملک بن هشام، بيتا، السيرة النبويه، بيروت، دار المعرفة.
- ارمه، گي، 1376، فرهنگ و دموکراسي، ترجمه مرتضي ثابتفر، چ اول، تهران، انتشارات ققنوس.
- اردوارز، پل، 1387، فلسفه اخلاق، ترجمه ماشا الله رحمتي، تهران، تبيان.
- بازرگان، مهدي، 1377، آخرت و خدا، تهران، موسسه فرهنگي رسا.
- بوردو، 1378، ليبراليسم، ترجمه عبدالوهاب احمدي، تهران، ني.
- جوادي آملي، عبدالله، 1375، فلسفه حقوق بشر، قم، اسراء.
- ـــــ ، 1381، نسبت دين و دنيا، چ دوم، قم، اسراء.
- ـــــ ، 1386 ـ 1390، تفسير تسنيم، قم، اسراء.
- ـــــ ، 1391، توحيد در قرآن، چ هفتم، قم، اسراء.
- حائري، مهدي؛ بيتا، حکمت و حکومت، لندن، بينا.
- حويزي، عبد علي جمعه، 1415ق، تفسيرنور الثقلين، قم، اسماعيليان.
- راغب اصفهاني، حسينبن محمد، ۱۳۹۲ق، معجم مفردات الفاظ القرآن، بيروت، دارالکاتب العربي.
- روسو، ژان ژاک، 1368، قرار داد اجتماعي، ترجمه غلامحسين زيرک زاده، 1368، تهران، اديب.
- سبحاني، جعفر1384، الالهيات علي هدي الکتاب و السنه و العقل، مقرر: مکي عاملي، حسن، چ ششم، تهران، المرکز العالمي للدراسات الاسلاميه.
- طباطبايي، سيدمحمد حسين، 1417ق، الميزان في تفسير القرآن، چ پنجم، قم، جامعه مدرسين حوزه علميه.
- ـــــ ، بيتا، فرازهايي از اسلام، قم، جهان آرا.
- ـــــ ، 1388، بررسيهاي اسلامي، به کوشش سيدهادي خسروشاهي، قم، بوستان کتاب.
- طبرسي، فضل بن حسن، 1372، مجمع البيان في تفسير القرآن، چ دوم، تهران، ناصر خسرو.
- طوسي، محمدبن حسن، بيتا، التبيان في تفسير القرآن، بيروت، لبنان، دار احياالتراث العربي.
- قدردان قراملکي، 1385، قرآن وسکولاريسم، چ دوم، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي.
- قدردان قراملکي، «جامعه مدني سکولار يا ديني»، کتاب نقد، ش9و10، زمستان 77، ص 202ـ215.
- کليني، محمدبن يعقوب، 1361، الاصول من الکافي، چ پنچم، تهران، دارالکتب الاسلامية.
- گلشني، مهدي، « فيزيکدانان غربي و مساله خداباوري»، قبسات، ش 1، بهار 1376، ص2ـ22.
- مصباح، محمدتقي، 1373ب، توحيد در نظام عقيدتي ونظام ارزشي اسلام، چ دوم، قم، شفق.
- ـــــ ، 1379، پرسشها و پاسخها، چ چهارم، قم، موسسه آموزشي پژوهشي ا مام خميني.
- ـــــ ، 1390الف، نظريه سياسي اسلام، چ چهارم، قم، موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني.
- ـــــ ، 1390ب، سجادههاي سلوک، قم، موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني.
- ـــــ ، 1378، حقوق و سياست در قرآن، قم، موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني.
- ـــــ ، 1373الف، معارف قرآن، چ مکرر، قم، موسسه در راه حق.
- مطهري، مرتضي، 1369، نظام حقوق زن در اسلام، چ چهاردهم، تهران، صدرا.
- ـــــ ، 1372، مجموعه آثار، چ دوم، تهران، صدرا.
- مومن قمي، محمد، 1391، ولاية الاهية الاسلامية، او الحکومة الاسلامية، قم، جامعه مدرسين.
- نبویان، سیدمحمود، 1381، «خدا محوری یا اومانیسم؟» رواق اندیشه، ش 13، ص 30 ـ 31.
- نصري، عبدالله، 1363، سيماي انسان کامل در مکاتب، قم، جهاد دانشگاهي.
- وورژه موريس، 1386، اصول علم سياست، ترجمه ابوالفضل قاضي، چ چهارم، تهران، بنياد حقوقي ميزان.
- وينسنت، اندرو، 1378، ايدئولوژيهاي سياسي مدرن، ترجمه مرتضي ثاقبفر، تهران، ققنوس.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Mohammad.(2025) The Implications of the Principles of Theology in the Field of Policy according to Allameh Tabatabaei’s view. Ma`rifat-e Siasi, 7(2), 63-86
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammad ."The Implications of the Principles of Theology in the Field of Policy according to Allameh Tabatabaei’s view". Ma`rifat-e Siasi, 7, 2, 2025, 63-86
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M.(2025) 'The Implications of the Principles of Theology in the Field of Policy according to Allameh Tabatabaei’s view', Ma`rifat-e Siasi, 7(2), pp. 63-86
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M. The Implications of the Principles of Theology in the Field of Policy according to Allameh Tabatabaei’s view. Ma`rifat-e Siasi, 2025; 7(2): 63-86