Pages:
99-114
Receive Date: 2025/10/27
Accept Date: 2025/10/27
Abstract:
Throughout history, the need for a governmental system and social discipline is the reason for not having societies without a government, leadership or political management. On the other hand, the stabling of a good government system is among the factors which contribute to the continuation of a good political government. Islam has also propounded principles, frameworks and guidelines in the area of political authority and governance, according to which politicians and the elite should act. The aim of this paper is to investigate the kind of leadership and governance exercised by Imam Ali as a magnificent example of ‘’good governance’’. In order to achieve this goal, the indexes of good governance are reviewed and then the mentioned principles in the governmental lifestyle of Imam Ali are investigated. The reason foe citing Imam Ali’s government as a good example is that, despite the hard political conditions and state of turmoil which Imam Ali encountered in his caliphate during (35-40 AH) , he offered a clear and precise picture of ‘’government’’ and propounded valuable ideas about the principles of good governance which are considered reliable by every governor and at all times. If we carefully consider Imam Ali’s orders, governmental circulars, speeches and advice to his agents, we will see that his aim was not only forming a government, but also establishing a good political system which observes the principles of Islam to create a good society, because a good government is a ground for building an agreeable life.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تأملّی در باب نقش «حکمرانی خوب» برای تحقق زندگی مطلوب در سیره امام علی علیه السلام
Abstract:
نیاز به دستگاه حکومتی و نظم اجتماعی در همهی دوران های تاریخی سبب شده است که هیچ گاه جوامع، فاقد نهاد «حکومت» و دستگاه رهبری و مدیریت سیاسی نباشند. از سوی دیگر، یکی از عواملی که می تواند به استمرار حاکمیت سیاسی به خوبی کمک کند استقرار یک نظام حکم رانی مطلوب است. دین اسلام نیز در حوزهی قدرت سیاسی و حکم رانی، اصول، چارچوب ها و خط مشی هایی را مطرح ساخته است که مدیران و نخبگان سیاسی باید بر اساس این اصول و چارچوب ها گام بردارند. هدف این مقاله بررسی نوع رهبری و حکم رانی حضرت علی علیه السلام به عنوان نمونه ای از الگوی کامل «حکم رانی خوب» است. برای رسیدن به این هدف، پس از ذکر شاخص های حکم رانی خوب، این اصول در سیرهی حکومتی امام علی علیه السلام بررسی شده است. علت انتخاب الگوی حکومت حضرت علی علیه السلام از آن روست که علی رغم شرایط سیاسی دشوار و پریشانی که خلافت امام علی علیه السلام (35 ـ40ق) با آن مواجه بود، ایشان مفهوم روشن و صریحی از «حکومت» ارائه داده و دربارهی اصول حکم رانی خوب نکات ارزشمندی مطرح ساخته که برای هر حاکم و هر زمانی معتبر است. اگر با دقت به فرمان ها، بخش نامه های دولتی، خطبه ها و سفارش های آن حضرت به کارگزاران حکومتی بنگریم، درخواهیم یافت که هدف ایشان تنها تحقق یک حکومت نبوده، بلکه ایشان استقرار یک نظام سیاسی مطلوب در چارچوب اصول اسلام برای تحقق یک جامعهی مطلوب را در نظر داشته است؛ زیرا حکومت مطلوب چارچوبی است که در آن «بهترین زندگی» شکل می گیرد.
References:
- نهجالبلاغه، 1379، ترجمه محمد دشتي، قم: موسسه تحقيقاتي امير المومنين علي (ع).
- اباذری، یوسف و حسن چاوشیان، 1381، «از طبقه اجتماعی تا سبک زندگی، رویکردهای نوین در تحلیل جامعهشناسی هویت اجتماعی»، نامه علوم اجتماعی، ش 20، ص 3 - 27.
- ابنمنظور، محمدبن مكرم، 1416ق، لسان العرب، بيروت، دار احياء التراثالعربي.
- اخوانكاظمي، بهرام، 1382، عدالت در انديشههاي سياسي اسلام، قم، مؤسسه بوستان كتاب.
- ارسطو، 1371، سياست، ترجمه حميد عنايت، تهران، انتشارات آموزش انقلاب اسلامي.
- امامزاده، سيداحمد و فاطمه صفري، 1388، «امام علي(ع) و كارگزاران»، پژوهشهاي نهجالبلاغه، ش 25، ص 9-31.
- بختياري، صادق، 1388، «عدالت، عدالت اسلامي و سهام عدالت»، راهبرد، سال هجدهم، ش 52، 71-97.
- بيگينيا، عبدالرضا و ديگران، 1391، «بررسي تطبيقي نظام حكمراني كوروش كبير با اصول حكمراني خوب»، راهبرد، ش 7، ص 119-132.
- جعفري، محمدتقي، 1369، حكمت اصول سياسي اسلام، تهران، بنياد نهجالبلاغه.
- ـــــ ، 1372، فرهنگ پيرو و فرهنگ پيشرو، تهران، علمي و فرهنگي.
- جمشيدي، محمدحسين و ابراهيم ايراننژاد، 1384، «چيستي و ماهيت وحدت و همبستگي در انديشه امام خميني»، پژوهشنامه متين، ش 27، ص161ـ186.
- جوهري، اسماعيلبن حماد، 1407ق، الصحاح تاج اللغة و صحاح العربية، بيروت، دارالعلم.
- حسيني خامنهاي، سيدعلي، 1377، حديث ولايت (مجموعه رهنمودهاي مقام معظم رهبري)، تهران، سازمان تبليغات اسلامي.
- حقشناس، عليمحمد و همكاران، 1387، فرهنگ معاصر هزاره، چ سوم، تهران، فرهنگ معاصر.
- خزعلي، ابوالقاسم، 1368، اصول و شيوههاي حكومت اسلامي در نهجالبلاغه، تهران، بنياد نهجالبلاغه.
- داناييفرد، حسن و نونا مؤمني، 1387، «تئوري رهبري اثربخش از ديدگاه امام علي(ع)»، مطالعات انقلاب اسلامي، سال چهارم، ش 14، ص 75-110.
- دلشاد تهراني، مصطفي، 1377، دولت آفتاب: انديشه سياسي و سيره حكومتي علي(ع)، تهران، خانهانديشه جوان.
- رنجبر، مقصود، 1387، «اخلاق سياسي از ديدگاه امام علي(ع)»، پژوهشنامه انقلاب اسلامي، سال هفتم، ش 15، ص 85-118.
- سبحاني، جعفر، 1362، مباني حكومت اسلامي، قم، كتابخانه عمومي اميرالمومنين علي(ع).
- سلطانمحمدي، حسين، 1382، «آيين زمامداري در سيره حكومتي امام علي (ع)»، مبلغان، ش 47، ص 97-109.
- سيادت، سيدعلي و مرضيه مختاريپور، 1388، «بررسي ويژگيهاي مديران و مهمترين راهكارهاي اجرايي در ايجاد انگيزه و كارايي در كاركنان از ديدگاه امام علي»، علوم انساني، ش 76، ص 9-28.
- شریفزاده، فتاح و رحمتالله قلیپور، 1382، «حکمرانی خوب و نقش دولت»، فرهنگ مدیریت، ش 4، ص 93 - 109.
- شوشتري (تستري) محمدتقي، 1387، شرح نهج البلاغه، ترجمه عليمحمد موسوي جزايري، قم، بوستان كتاب.
- طبري، محمدبن جرير، 1362، تاريخ طبري (تاريخ الرسل و الملوك)، ترجمه ابوالقاسم پاينده، تهران، اساطير.
- طريحي، فخرالدين، 1378، مجمعالبحرين، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
- فاضل قانع، حمید، 1392، سبک زندگی بر اساس آموزههای اسلامی، قم، مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما.
- فاضل لنكراني، محمد، 1374، آيين كشور داري از ديدگاه امام علي، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
- كوشكي، محمدصادق، 1383، مباني سياست مطلوب در قرآن كريم، پاياننامه كارشناسي ارشد، تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي.
- مالميري، احمد، 1385، حاكميت قانون (مفاهيم، مباني و برداشتها)، تهران، مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي.
- مجلسي، محمدباقر، 1402ق، بحارالانوار، بيروت، داراحياء التراث العربي.
- محمدي ريشهري، محمد، 1405ق، ميزان الحكمة، بيروت، الدارالاسلاميه.
- مشتاقمهر، رحمان، 1385، «حكمراني آرماني ايرانيان در اندرزنامههاي جاويدان خرد»، پژوهش زبان و ادبيات فارسي، ش 6، ص 85-98.
- مصباح، محمدتقي، 1375، حكومت اسلامي و ولايت فقيه، تهران، سازمان تبليغات اسلامي.
- Brand, h., 2007, "Good Government for the Public Health", Europeans Journal of Public Health, v. 17, n. 6, p 541.
- World Bank, 1999, Findings on Governance, Institutions and Development.
- Esty, D.G, 2007, "Good Governance at the World Trade Organization: Building a Foundation of Administrative Law", J Int Economic Law, v. 10, n. 3, P. 509 – 527.
- Shilpa, 2013, "Right to Information Act: A Tool to Strengthen Good Governance and Tackling Corruption", International Journal of Humanities and Social Science Invention, v. 2, Issue 2, P. 46 - 51.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Sara, , Maryam, , Seyyed Mohammad Ali.(2025) The Role of '' Good Governance'' in Building on Agreeable Life in the Lifestyle of Imam Ali (a). Ma`rifat-e Siasi, 8(1), 99-114
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Sara ; Maryam ; Seyyed Mohammad Ali ."The Role of '' Good Governance'' in Building on Agreeable Life in the Lifestyle of Imam Ali (a)". Ma`rifat-e Siasi, 8, 1, 2025, 99-114
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S, , M, , S.(2025) 'The Role of '' Good Governance'' in Building on Agreeable Life in the Lifestyle of Imam Ali (a)', Ma`rifat-e Siasi, 8(1), pp. 99-114
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S, , M, , S. The Role of '' Good Governance'' in Building on Agreeable Life in the Lifestyle of Imam Ali (a). Ma`rifat-e Siasi, 2025; 8(1): 99-114