Pages:
107-124
Receive Date: 2025/02/23
Accept Date: 2025/02/23
Abstract:
Making a genealogical analysis, this article tries to trace the genesis of the “Human Rights” in the perspective of the ontological and anthropological contexts and Fundamentals of the modern world; the man who started his departure from the “Subject” in the Renaissance and Enlightenment era and has revolved toward the “Individual” and then the “Citizen”. The “Conceptual Reason” and “Common Sense” have been exercising a pivotal role in the amendment and enforcement of the human rights on the basis of the modern world’s worldview. According to the social philosophy of the modernity, the special euphemisms and terminology have been accompanying human rights, as follow: 1- Individual and individualism (psychological man, freewill, and power) 2- Rationalism and scientism (scientific worldview, world-building, and secularization) 3- The rule of law and citizenship (liberalism, global community, and the paradox of democracy). Overall, it seems that the human rights are as a sacred text of the modern man actually attached with the abstract destitute subject_ mainly functioning under the “Instrumental Reason” of the western political system
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :پیدایش جامعه مدرن و تجدید بنای حقوق بشر؛ واکاوی منشأ جهانبینی و تبارشناسی گفتمان حقوق بشر
Abstract:
این مقاله تلاش می کند تا با تحلیل تبارشناسی، پیدایش «حقوق بشر» را در دورنمایی از بستر و بنیان های هستی شناسی و انسان شناسی دنیای مدرن ترسیم کند؛ بشری که از «سوژۀ» عصر روشنگری و رنسانس حرکت را آغاز کرد و به سمت «فرد» و سپس، «شهروند» سیر کرده است. «عقل مفهومی» و «عقل عُرفی» در تنقیح و تقنین حقوق بشر، بر مبانی جهان بینی دنیای مدرن نقشی کلیدی ایفا کرده اند. بر اساس فلسفۀ اجتماعی مدرنیته، ترمینولوژی و حُسن تعبیرهایی خاص، پیوستگی و ملازمت با حقوق بشر را بر عهده داشته اند که عبارتند از: 1. فرد و فردگرایی 2- خِرَدگرایی و علم گرایی 3. حکومت قانون و شهروندی. در مجموع، به نظر می رسد حقوق بشر به منزلۀ متن مقدس انسان مدرنی است که در حقیقت، با سوژه ای انتزاعی و تهی پیوند یافته و عمدتاً ذیل «عقل ابزاری» نظام سیاسی غرب عمل می کند.
References:
- باومن، زيگمونت، 1387، «مدرنيته»، در: فلسفه و جامعه و سياست، عزتاله فولادوند، تهران، ماهي.
- بليکي، نورمن، 1392، استراتژيهاي پژوهش اجتماعي، ترجمۀ هاشم آقابيگ پوري، تهران، جامعه شناسان.
- بورديو، پي ير، 1391، تمايز: نقد اجتماعي قضاوتهاي ذوقي، ترجمۀ حسن چاوشيان، تهران، ثالث.
- پارسانيا، حميد، 1383، هستي و هبوط: انسان در اسلام، تهران و قم، معارف.
- ـــــ ، 1390، روش شناسي انتقادي حکمت صدرايي، قم، کتاب فردا.
- پولادي، کمال، 1393، تاريخ انديشۀ سياسي در غرب: از ماکياولي تا مارکس، تهران، مرکز.
- دورانت، ويليام جيمز، 1387، تاريخ فلسفه، ترجمۀ عباس زرياب، تهران، علمي و فرهنگي.
- دورکيم، اميل، 1384، صور بنياني حيات ديني، ترجمۀ باقر پرهام، تهران، مرکز.
- ـــــ ، 1385، قواعد روش جامعه شناسي، ترجمۀ علي محمد کاردان، تهران، دانشگاه تهران.
- ـــــ ، 1392، دربارۀ تقسيم کار، ترجمۀ باقر پرهام، تهران، مرکز.
- ژيژک، اسلاوي، 1390، از نشانگان خود لذت ببريد: ژاک لاکان در هاليوود و بيرون از هاليوود، ترجمۀ فتاح محمدي، زنجان، هزارۀ سوم.
- ـــــ ، 1392(الف)، کژ نگريستن، ترجمۀ مازيار اسلامي و صالح نجفي، تهران، رخ داد نو.
- ـــــ ، 1392(ب)، چگونه لاکان بخوانيم، ترجمۀ علي بهروزي، تهران، رخ داد نو.
- سيدمن، استيون، 1390، کشاکش آرا در جامعه شناسي، ترجمۀ هادي جليلي، تهران، ني.
- عرفانمنش، ايمان و جمشيديها، غلامرضا، 1393، «رابطۀ علومانساني اجتماعي با گفتمان و الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت»، معرفت فرهنگي اجتماعي، ش20، ص 5-24.
- فوکو، ميشل، 1390، تولد زيست سياست: درس گفتارهاي کلژ دو فرانس، ترجمۀ رضا نجف زاده، تهران، ني.
- کافمن، سارا، 1380، تاريک خانۀ ايدئولوژي، ترجمۀ ستاره هومن، تهران، زمان.
- گاردنر، ويليام، 1386، جنگ عليه خانواده، ترجمۀ معصومه محمدي، تهران، دفتر مطالعات و تحقيقات زنان.
- گيدنز، آنتوني، 1392، تجدد و تشخص: جامعه و هويت شخصي در عصر جديد، ترجمۀ ناصر موفقيان، تهران، ني.
- مارکس، کارل، 1381، دربارۀ مسألۀ يهود و گامي در نقد فلسفۀ حق هگل، ترجمۀ مرتضي محيط، تهران، اختران.
- ـــــ ، 1389، انگلس، فردريش ؛ پلخانف، گئورگي ايدئولوژي آلماني، ترجمۀ پرويز بابايي، تهران، چشمه.
- متيوز، اريک، 1391، فلسفۀ فرانسه در قرن بيستم، ترجمۀ محسن حکيمي، تهران، ققنوس.
- مک دانل، دايان، 1380، مقدمه اي بر نظريههاي گفتمان، ترجمة حسين علي نوذري، تهران، فرهنگ گفتمان.
- مگي، براين، 1392، سرگذشت فلسفه: داستان جذاب 2500 سال فلسفۀ مغرب زمين، از يونان باستان تا کنون، ترجمۀ حسن کام شاد، تهران، ني.
- وبر، ماکس، 1390، اخلاق پروتستان و روح سرمايه داري، ترجمۀ عبدالمعبود انصاري، تهران، سمت.
- وبستر، فرانک، 1390، نظريههاي جامعۀ اطلاعات، ترجمۀ اسماعيل قديمي، تهران، اميرکبير.
- ون داک، تئون ادريانوس، 1382، مطالعاتي در تحليل گفتمان، ترجمة پيروز ايزدي و همکاران، تهران، مرکز مطالعات و تحقيقات رسانههاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
- ويلم، ژان پل، 1386، جامعه شناسي اديان، ترجمۀ عبدالرحيم گواهي، تهران، علم.
- هالينگ ديل، رجينالد جان، 1385، تاريخ فلسفۀ غرب، ترجمۀ عبدالحسين آذرنگ، تهران، ققنوس.
- هگل، گئورگ ويلهلم فردريش، 1387، خدايگان و بنده، با ترجمه و پيش گفتار حميد عنايت، تهران، خوارزمي.
- Antonides, H, 1985, Stones for Bread: The Social Gospel and Its Contemporary Legacy, Ontario, Paideia.
- Benton, T, 1977, Philosophical Foundations of Three Sociologies, London, Routledge & Kegan Paul.
- Burnham, J, 1985, Suicide of the West, Washington, Regnery Gateway.
- DeGre, G, 1968, Science as a Social Institution: An Introduction to the Sociology of Science, Michigan, The University of Michigan.
- Foucault, M, 1977, Language, Counter-memory, Practice, Selected Essays & Interviews by Michel Foucault, Bouchard, ed. Ithaca, NY: Cornell University.
- Foucault, M, 1980, Power/Knowledge, Sussex, Harvester.
- Giddens, A, 1994, Beyond Left & Right: The Future of Radical Politics, Cambridge, Polity.
- Gutting, G, 2006, The Cambridge Companion Foucault, Cambridge, Cambridge University.
- Hamowy, R, 1978, The Scottish Enlightenment & the Theory of Spontaneous Order, Illinois, Southern Illinois University.
- Hayek, F. A, 1952, The Counter-revolution of Science, Indianapolis, Liberty Press.
- Novak, M, 1982, The Spirit of Democratic Capitalism, NY, Simon & Schuster.
- _____ , 1989, Free Person & Common Good, NY, Madison Books.
- Rieff, Ph, 1990, The Feeling Intellect, Chicago, The University of Chicago.
- Sardar, Z. & Van Loon, B, 1998, Introducing Cultural Studies, Australia, Victoria.
- Tavakol, M, 1987, Sociology of Knowledge: Theoretical Problems, New Delhi, Sterling.
- Wilson, B, 1976, Contemporary Transformations of Religion, UK, Oxford University.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Iman.(2025) The Genesis of Modern Society and Reconstruction of Human Rights; an Enquiry into the Origin of the World View of Human Rights Discourse. Ma`rifat-e Siasi, 9(1), 107-124
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Iman ."The Genesis of Modern Society and Reconstruction of Human Rights; an Enquiry into the Origin of the World View of Human Rights Discourse". Ma`rifat-e Siasi, 9, 1, 2025, 107-124
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, I.(2025) 'The Genesis of Modern Society and Reconstruction of Human Rights; an Enquiry into the Origin of the World View of Human Rights Discourse', Ma`rifat-e Siasi, 9(1), pp. 107-124
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, I. The Genesis of Modern Society and Reconstruction of Human Rights; an Enquiry into the Origin of the World View of Human Rights Discourse. Ma`rifat-e Siasi, 2025; 9(1): 107-124