Ma`rifat-e Siasi, Volume 10, Issue 1, No 19, Year 2025 , Pages 61-76

    The Principle of "Territorial Unity"; Implications and Challenges

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Abstract: 
    The principle of "territorial unity" is among the fundamental principles in jurisprudence and Islamic political system. This principle, which rooted in the universal mission of Islam, causes practical implications in the political jurisprudence, among the most important implications of this; one can refer to the principle of the "unity of the Imam", as well as the lack of originality of the geographical boundaries, including contractual boundaries and beliefs. Using inference from authoritative sources and analysis of Islamic texts, this paper implies that, the principle of territorial unity is rooted in the universal mission of Islam. Therefore, it refers to the mission of the Islamic government towards the entire human community. So, firstly, human society is not multiform based on the transcendental goals of Islam, thus, the principle of "unity of Imam or Caliph" is an essential principle of many Islamic sects. Secondly, any types of boundary between lands, whether beliefs or contracts, is unjustifiable. Of course, the principle of "territorial unity", "the principle of the unity of the Imam" and the principle of "negation of any delimitation among human societies" depicts the idealistic view of Islam towards the international relations, but Islam also provides an alternative to the current international status in which territorial multiplicity and geographical delineations are accepted under conditions. But these boundaries, firstly, do not negate the international mission of the Islamic government. Secondly, it does not count as a criterion for valuing individuals. Thirdly, it does not negate the priority of the Shiites over the other Muslims, as well as the priority of Muslims over the others, and also the priority of the People of the Book over the infidels and to the polytheists.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :اصل «وحدت سرزمینی»؛ استلزامات و چالش‌ها
    Abstract: 
    اصل «وحدت سرزمینی» از جمله اصول بنیادین در فقه و نظام سیاسی اسلام است. این اصل، که خود منبعث از رسالت جهانی اسلام است، استلزامات عملی در فقه سیاسی بر جای می گذارد. از جمله‌ی مهم ترین استلزامات آن می توان به اصل «وحدت امام» و نیز اصالت نداشتن مرزهای جغرافیایی، اعم از مرزهای قراردادی و اعتقادی اشاره کرد. در این نوشتار، از طریق استنباط در منابع معتبر و تحلیل نصوص اسلامی، نشان داده شده است که اصل وحدت سرزمینی ریشه در رسالت جهانی اسلام دارد. در نتیجه، اولاً، به رسالت دولت اسلامی در قبال کل جامعه‌ی بشری اشعار دارد. ازاین رو، اولاً جامعه‌ی بشری براساس اهداف متعالی اسلام، تعدّدپذیر نیست و بدین روی اصل «وحدت امام یا خلیفه» از اصول ضروری بسیاری از مذاهب اسلامی است. ثانیاً، هرگونه مرزبندی میان سرزمین ها، چه اعتقادی و چه قراردادی، غیر قابل توجیه قلمداد می گردد. البته اصل «وحدت سرزمینی»، «اصل وحدت امام» و اصل «نفی هرگونه مرزبندی در میان جوامع بشری»، نگاه آرمانی اسلام در حوزه‌ی روابط بین الملل را به تصویر می کشد، لیکن اسلام برای وضعیت موجود بین الملل نیز بدیلی ارائه می دهد که در آن، تعدّد سرزمینی و وجود مرزبندی های جغرافیایی، تحت شرایطی پذیرفته می شود. اما این مرزبندی ها اولاً، رسالت فراملّی دولت اسلامی را از دوش آن برنمی دارد. ثانیاً، ملاک ارزش گذاری افراد قرار نمی گیرد. ثالثاً، مانع اولویت دادن شیعیان بر سایر مسلمانان و نیز مسلمانان بر غیر آنان و همچنین اهل کتاب بر کفّار و مشرکان نمی گردد.
    References: 
    • ابن‌بابويه، محمد بن على، 1378ق، عيون أخبار الرضا، تحقیق و تصحیح: مهدی لاجوردی، تهران، نشر جهان.
    • ـــــ ، ‏1395ق، كمال‌الدين و تمام النعمة، تحقیق: علی‌اکبر غفارى، چ دوم، تهران، اسلامیة.
    • ابن‌خلدون، بي‌تا، تاريخ ابن‌خلدون، چ چهارم، بيروت، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات.
    • ابن‌شعبه حرانى،‏ حسن بن على، 1404ق، تحف العقول‏، تحقیق: على‌اكبر غفارى، چ دوم، قم، جامعه مدرسين.
    • احمدى ميانجى، على، 1419ق، مكاتيب الرسول، قم، دارالحدیث.
    • آصفی، محمدمهدی، 1426ق، ولایة الامر، تهران، المجمع العالمی للتقریب المذاهب الاسلامیة.
    • آل‌نجف، عبدالکریم، 1436ق، العالمیة الاسلامیة (دراسة شاملة و معمقة و مبتکرة للاطروحة العالمیة فی الاسلام من جهاتها المختلفة)، طهران، المرکز العالی للعلوم و الثقافة الاسلامیة.
    • بحرانى، على، 1405ق، منار الهدي في النص علي إمامة الأئمة الإثني عشر، تحقيق: عبدالزهراء خطيب‏، بيروت، دارالمنتظر.‏
    • ثعالبي مالكي، عبدالرحمن بن محمد، 1418ق، الجواهر الحسان في تفسير القرآن، بيروت، دار إحياء التراث العربي.
    • جوینی، عبدالملک، 1983م، غیاث الامم فی التیاث الظلم، تحقیق: مصطفی حلمی و فؤاد عبدالمنعم احمد، اسکندریة، دارالدعوة.
    • حراني (ابن‌شعبة)، حسن بن علي، 1363، تحف العقول عن آل الرسول، تحقيق: علي‌اكبر غفاري، چ دوم، قم، جامعة مدرسین حوزة علمیه قم.
    • حسین، عدنان السید، 1431ق، العلاقات الدولیه فی الاسلام، بیروت، مجد.
    • حسيني حايري، سيدكاظم، بي‎تا، الكفاح المسلح في الاسلام، بي‎جا، انتشارات الرسول المصطفي.
    • حسيني شيرازي، سيدمحمد، بي‎تا، الحكم في الاسلام، قم، دارالقرآن الكريم.
    • خليليان، سيد خليل، 1366، حقوق بين‎الملل اسلامي، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
    • خواجوئى، محمد اسماعيل، 1418ق، جامع الشتات، تحقیق: سید مهدی رجایی، قم، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‌.
    • سامرائی، عبدالله سلوم، 1405ق، الاسلام و القومیة؛ الاسلام و الاممیة، بغداد، دارالحریة للطباعة.
    • صديقي، دايرو يوسف، 2010م، المستجدات الفقهية في العلاقات الدولية، عمان، دار النفائس للنشر و التوزيع.
    • طباطبایی، سید محمدحسین، 1417ق، المیزان فی تفسیر القرآن، چ پنجم، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعة مدرسین حوزة علمیة قم.
    • طبري، محمدبن جرير، 1415ق، جامع البيان عن تأويل آي القرآن، بيروت، دارالفكر.
    • عبدالونیس شتا، احمد و دیگران، 1417ق، الدولة الاسلامیة: وحدة العلاقات الخارجیة فی الاسلام، تحت اشراف نادية محمود مصطفي، القاهره، المعهد العالمی للفکر الاسلامی.
    • علی فلاح، عبدالرحمن، 1420ق، الدولة فی الاسلام، القاهرة، دارالسلام.
    • عمید زنجانی، عباسعلی و ابراهیم موسی‌زاده، 1389، دانش‌نامة فقه سیاسی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
    • فرّاء، ابی یعلی محمد بن الحسین، 1406ق، الاحکام السلطانیه، تصحیح و تعلیق: محمد حامد الفقی، چ دوم، بی‌جا، مکتب الاعلام الاسلامی.
    • كراجكى، ‏محمد بن على، 1410ق، كنز الفوائد، محقق: عبدالله نعمة، قم، دارالذخائر.
    • كلينى، محمد بن يعقوب، 1407ق، الكافي، تحقیق و تصحیح: علی‌اکبر غفاری، چ چهارم، تهران، دارالكتب الإسلامية.
    • گلپايگاني، سيد محمدرضا، 1401ق، كتاب القضاء، قم، مطبعة الخيام.
    • ماوردی، ابی‌الحسن علی بن محمد، بی‌تا، الاحکام السلطانیة و الولایات الدینیة، بی‌جا، بی‌نا.
    • محمد محمود، جمال‌الدین، 1413ق، الاسلام و المشکلات السیاسیة المعاصرة، قاهره و بیروت، دارالکتاب المصری و دارالکتاب اللبنانی.
    • مفيد، محمد بن محمد، 1413ق، الاختصاص، تحقيق و تصحیح: علي‌اكبر غفاري و محمود محرمی زروندی، قم، المؤتمر العالمی لالفیة شیخ المفید.
    • مقداد، فاضل، 1420ق، الأنوار الجلالية في شرح الفصول النصيرية، تحقيق: على حاجي‌آبادى و عباس جلالى‌نيا، مشهد، مجمع البحوث الإسلامية.
    • نخعی، هادی، 1376، توافق و تزاحم منافع ملی و مصالح اسلامی، تهران، مؤسسة چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه.
    • نوری، حسین بن محمدتقی، 1408ق، مستدرك الوسايل و مستنبط المسايل، قم، مؤسسة آل‌البيت لإحياء التراث.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Shabanniya rokn abadi, Ghasem.(2025) The Principle of "Territorial Unity"; Implications and Challenges. Ma`rifat-e Siasi, 10(1), 61-76

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ghasem Shabanniya rokn abadi." The Principle of "Territorial Unity"; Implications and Challenges". Ma`rifat-e Siasi, 10, 1, 2025, 61-76

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Shabanniya rokn abadi, G.(2025) ' The Principle of "Territorial Unity"; Implications and Challenges', Ma`rifat-e Siasi, 10(1), pp. 61-76

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Shabanniya rokn abadi, G. The Principle of "Territorial Unity"; Implications and Challenges. Ma`rifat-e Siasi, 2025; 10(1): 61-76