Ma`rifat-e Siasi, Volume 10, Issue 2, No 20, Year 2025 , Pages 23-40

    An Analysis of the Nature of Justice Based on the Innate Right

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Mohammad Taghi Karimi / PhD. Student in Islamic Political Philosophy, IKI / mtkarimi56@gmail.com
    Mohsen Rezvani / Associate Professor, Political Science Department, IKI / rezvani@iki.ac.ir
    Abstract: 
    Several explanations have been provided by theorists on the concept of "justice" based on "equality", "worthiness", or "right". On justice as a "right," theorists have also provided notions of justice as "natural right" or "contractual right". Each of these theories has provided different ideas about the nature of justice and the ways of its realization in society. The theory of justice based on the innate right, is more extensive and comprehensive than competing theories by presenting a general view of "justice" with regard to the most basic and important needs and human rights. According to this theory, the right in the most basic and status, is not a natural and contractual issue, but intrinsic and innate one. Paying attention to the innate features of the right provides the conditions for proposing an acceptable and applicable universal concept of justice
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تحلیل ماهیت عدالت بر مبنای حق فطری
    Abstract: 
    تبیین های متعددی از مفهوم «عدالت» بر پایه‌ی «برابری»، «استحقاق» و یا «حق» توسط نظریه پردازان ارائه شده است. در تلقّی از عدالت به مثابه‌ی «حق» نیز برداشت هایی از سوی نظریه پردازان از عدالت به مثابه‌ی «حق طبیعی» یا «حق قراردادی» ارائه شده است. هر یک از این نظریه ها در برداشت از ماهیت عدالت و ارائه‌ی راه کارهای تحقّق آن در جامعه، مسیرهای مخلتفی را طی کرده است. نظریه‌ی «عدالت مبتنی بر حق فطری» با ارائه‌ی یک تلقّی عام از «عدالت» ناظر به اساسی ترین و مهم ترین نیازها و حقوق انسانی، از گستردگی و جامعیت بیشتری نسبت به نظریه های رقیب برخوردار است. بر اساس این نظریه، حق در پایه ای ترین و اساسی ترین حالت، نه طبیعی و نه قراردادی، بلکه امری فطری و ذاتی است. توجه به ویژگی های حق فطری، برداشتی از عدالت که دربرگیرنده‌ی همه‌ی نیازهای اساسی و حقوق ثابت بشری بوده و از این رو مورد توافق و رضایت همه‌ی جوامع بشری و در همه‌ی عصرها و نسل ها است، ارائه می دهد.
    References: 
    • جوادی آملی، عبدالله، 1375، فلسفه حقوق بشر، قم، مرکز نشر اسراء.
    • ـــــ ، 1384، حق و تکليف در اسلام، قم، مرکز نشر اسراء.
    • رالز، جان، ۱۳۷۴، «رويارويي حق با خير»، در: لیبرالیسم و منتقدان آن، ویراسته مایکل ساندل، ترجمه احمد تدين، تهران، علمي و فرهنگي‎.
    • ـــــ ، 1387، نظريه عدالت، ترجمه محمدجمال سروريان و مرتضي بحراني، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگي و اجتماعي.
    • روسو،‌ ژان ژاک،‌ 1379، قرارداد اجتماعی:‌ (متن و در زمینه متن)،‌ ترجمه مرتضی کلانتریان، تهران، آگاه.
    • ساندل، مایکل، 1394، عدالت: چه بايد کرد؟، ترجمه افشين خاکباز، تهران، فرهنگ نشر نو؛ آسيم.
    • سن، آمارتيا کومار، 1391، انديشه عدالت، ترجمه احمد عزيزي، تهران، نشر ني.
    • سيدباقري، کاظم، 1393، عدالت سياسي، تهران، سازمان پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي.
    • طباطبایی، محمدحسین، 1380، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی.
    • فارابي، ابونصر، 2002م، آراء اهل المدينة الفاضله، با مقدمه و تعليق ألبير نصري نادر، بيروت، دار المشرق.
    • کنت اسپونيول، آندره، 1388، رساله‌اي کوچک در باب فضيلت‌هاي بزرگ، ترجمه مرتضي کلانتريان، تهران، آگاه.
    • کيکس، جان، 1392، عليه ليبراليسم، ترجمه محمدرضا طاهري، تهران، علمي و فرهنگي.
    • مرقاتی، سید طه و نورمحمد نورمحمدی، 1395، «بررسی فقهی پیوند اعضا از دیدگاه مذاهب اسلامی»، حبل المتین، ش14، ص122-139.
    • مصباح یزدی، محمّدتقی، 1384، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، تحقیق و نگارش احمدحسین شریفی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خميني.
    • ـــــ ، 1389، فلسفه اخلاق، تحقیق و نگارش: احمدحسین شریفی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشي امام خميني.
    • مصطفوی، حسن، 1430ق، التحقيق فى كلمات القرآن الكريم‏، بيروت، دار الكتب العلمية.
    • مطهری، مرتضی، ۱۳۶۸، مجموعه آثار، تهران، صدرا.
    • ـــــ ، 1378، یادداشت‌های استاد مطهری، تهران، صدرا.
    • مكارم شيرازى، ناصر، 1374، تفسير نمونه‏، تهران، دار الكتب الإسلاميه.
    • موسوي خمینی، روح‌الله، 1387، شرح حدیث جنود عقل و جهل، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
    • ميل، جان استوارت، 1388، فايده‌گرايي، ترجمه و تعليق مرتضي مرديها، تهران، نشر ني.
    • نبویان، سیدمحمود، 1391، چیستی حق، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خميني.
    • نصيرالدين طوسي، محمد بن محمد، 1364، اخلاق ناصري، تصحیح مجتبی مینویی و علیرضا حیدری، تهران، خوارزمی.
    • نوزيک، رابرت، ۱۳۷۴، «محدوديت‌هاي اخلاقي و عدالت توزيعي»، در: لیبرالیسم و منتقدان آن، ویراسته مایکل ساندل، ترجمه احمد تدين، تهران، علمي و فرهنگي.
    • واعظي، احمد، 1377، جامعه ديني، جامعه مدني، قم، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي.
    • ـــــ ، 1388، نقد و بررسي نظريه‌هاي عدالت، قم: مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • والزر، مايکل، 1389، فربه و نحيف، خاستگاه هنجارهای اخلاقی، ترجمه صادق حقيقت و مرتضي بحراني، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگي و اجتماعي.
    • هابز، توماس، 1380، لویاتان، ویرایش و مقدمه: سی بی مکفرسون، ترجمه حسین بشیریه، تهران، نشر نی.
    • هاسپرس، جان، 1379، درآمدي بر تحليل فلسفي، ترجمه موسي اکرمي، تهران، طرح نو.
    • هایک، فردریش ا.، ‎۱۳۷۴، «برابری، ارزش و شایستگی» در: لیبرالیسم و منتقدان آن، ویراسته مایکل سندل، ترجمه احمد تدين، تهران، علمي و فرهنگي.
    • هيوم، ديويد، 1388، جستاري در باب اصول اخلاق، ترجمه مجيد داوودي، تهران، نشر مرکز.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karimi, Mohammad Taghi, Rezvani, Mohsen.(2025) An Analysis of the Nature of Justice Based on the Innate Right. Ma`rifat-e Siasi, 10(2), 23-40

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad Taghi Karimi; Mohsen Rezvani."An Analysis of the Nature of Justice Based on the Innate Right". Ma`rifat-e Siasi, 10, 2, 2025, 23-40

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karimi, M, Rezvani, M.(2025) 'An Analysis of the Nature of Justice Based on the Innate Right', Ma`rifat-e Siasi, 10(2), pp. 23-40

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karimi, M, Rezvani, M. An Analysis of the Nature of Justice Based on the Innate Right. Ma`rifat-e Siasi, 2025; 10(2): 23-40