Ma`rifat-e Siasi, Volume 16, Issue 1, No 31, Year 2025 , Pages 7-26

    Monotheistic Worldview in Foreign Policy from the Perspective of the Supreme Leader

    Writers:
    ✍️ Mohammad Kafash / PhD in Islamic Revolution Studies, Islamic Maaref University / afshen45@gmail.com
    Ramin Baba-Hosseini / PhD in Islamic Revolution Studies, Islamic Maaref University / ramin1638992@gmail.com
    Hossein arjini / Associate Professor, Department of Islamic Revolution Studies, Islamic Maaref University / arjini@maaref.ac.ir
    dor 20.1001.1.20084366.1403.16.1.1.6
    doi 10.22034/siyasi.2024.2021507
    Abstract: 
    This study aims to investigate the Supreme Leader’s vision in the realm of foreign policy and to elucidate its monotheistic elements. The central claim is that the Leader of the Islamic Revolution has articulated a deep and coherent framework for a God-centered foreign policy, providing a basis for accurate analysis and evaluation of this approach. The main question is: How is the structure and nature of the monotheistic worldview in foreign policy defined from his perspective? Using content analysis of the Supreme Leader’s speeches, this study identifies and interprets relevant data to present his model of monotheistic foreign policy. The hypothesis of this paper is that the Leader’s conception of monotheism is systematic and defined by specific indicators, articulated both theoretically and practically in the foreign policy domain. Findings show that the Leader considers diplomacy as a tool to realize divine objectives, viewing foreign policy as a realm for advancing divine sovereignty in social and political arenas. Accordingly, from his perspective, a monotheistic foreign policy manifests the legislative will of God and the sovereignty of the Almighty across all dimensions of international relations.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :نگرش توحیدباوری در سیاست خارجی از دیدگاه مقام معظم رهبری
    Abstract: 
    این پژوهش با هدف واکاوی اندیشة مقام معظم رهبری در عرصة سیاست خارجی و تبیین مؤلفه‌های توحیدمحور آن انجام شده است. ادعای اصلی تحقیق این است که رهبر انقلاب اسلامی با ارائة چهارچوبی عمیق از سیاست مبتنی‌بر توحید، زمینه‌ای برای تحلیل و ارزیابی دقیق این رویکرد فراهم ساخته‌اند. پرسش اصلی مقاله این است که ساختار و مختصات نگرش توحیدمحور به سیاست خارجی از منظر ایشان چگونه تعریف می‌شود. این پژوهش با بهره‌گیری از روش تحلیل محتوای بیانات رهبری، داده‌های مرتبط را استخراج و تحلیل کرده و به بررسی الگوی سیاست خارجی توحیدمحور ایشان پرداخته است. فرضیة پژوهش بر این اصل استوار است که در اندیشة رهبری، توحیدباوری دارای نظام‌مندی و شاخصه‌های مشخصی است که در قالب یک الگوی نظری و عملی در حوزة سیاست خارجی بسط یافته است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهند که رهبر انقلاب اسلامی دیپلماسی را ابزاری برای تحقق اهداف توحیدی تلقی می‌کنند و سیاست خارجی را عرصه‌ای برای پیشبرد حاکمیت الهی در ساحت‌های اجتماعی و سیاسی می‌دانند. بر این اساس، سیاست خارجی توحیدمحور از دیدگاه ایشان به‌معنای تجلی ارادة تشریعی الهی و حاکمیت باری تعالی در تمامی ابعاد سیاست خارجی است.
    References: 
    • ایزدهی، سیدسجاد (۱۳۹۸). کرسی علمی با نقد دکتر محسن مهاجرنیا و دکتر روح‌الله شریعتی. قم: پژوهشکدة علوم و اندیشة سیاسی. بازبینی‌شده از: http://iri.dte.ir/Portal/home/?news/747983/748013.
    • بوذری‌نژاد، یحیی و زرع‌پیما، شاهین (۱۴۰۲). تحلیل و بررسی شاخصه‌های جامعة توحیدی در اندیشة آیت‌الله خامنه‌ای، پژوهش‌های معاصر انقلاب اسلامی، 4(۱۲)، ۱۹۱ـ۲۰۹.
    • بیانات مقام معظم رهبری. پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری. به‌نشانی: https://www.khamenei.ir.
    • بیانات در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه، 18/04/1370. https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?id=2471&nt=2&year=1370&tid=1348#45702
    • تیجانی، عبدالقادر حامد (۱۳۸۹). مبانی اندیشه سیاسی در آیات مکی. ترجمه و تعلیق: مهران اسماعیلی و مشتاق الحلو. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
    • حاتمی‌راد، منصور(۱۳۸۵)سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از نگاه مقام معظم رهبری. حصون، شماره ۱۰.
    • حقیقت، سید صادق (١٣٧۶)، مسئولیتهاى فراملى در سیاست خارجی دولت اسلامى، چ١، تهران: مرکز بررسیهای استراتژیک نهاد ریاست جمهوری
    • خامنه‌ای، سیدعلی (1392). طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن. قم: مؤسسۀ ایمان جهادی.
    • دادستان بیرکی، علی (۱۳۸۱). سیاست خارجی و روابط بین‌الملل از دیدگاه امام خمینی. تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
    • دهقانی فیروزآبادی، سیدجلال (۱۳۸۸). سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران. تهران: سمت.
    • سیاهپوش، امیر (۱۳۹۸). سیاست از منظر آیت‌الله خامنه‌ای. تهران: انقلاب اسلامی.
    • سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404. 12/08/1382. https://khl.ink/f/9034.
    • طباطبایی، سیدمحمدرضا (۱۳۹۰). صرف ساده. قم: دار العلم.
    • غفوری، محمد (۱۳۷۸). اصول دیپلماسی در اسلام و رفتار پیامبر. تهران: نشر مهاجرمری.
    • قرشی، سیدعلی‌اکبر (۱۳۷۱). قاموس قرآن. تهران: انتشارات دار الکتب الاسلامیه.
    • لوکس، استیون (۱۳۷۰). قدرت: فرّ انسانی یا شر شیطانی. ترجمة فرهنگ رجایی. تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
    • محمدی، منوچهر (۱۳۷۷). سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران. تهران: نشر دادگستر.
    • مطهری، مرتضی (۱۳۸۰). جهان‌بینی توحیدی. تهران: صدرا.
    • مطهری، مرتضی (۱۳۸۴). مجموعه‌آثار. تهران: صدرا.
    • بیانیة گام دوم (۱۳۹۷). معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه. https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=41673
    • مهاجرنیا، محسن (۱۳۹۷). فلسفة سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای. تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی.
    • موسوی خمینی، سیدروح‌الله (۱۳۷۸). صحیفة امام. تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
    • هالستی، کالوی جاکوی (۱۳۷۳). مبانی تحلیل سیاست بین‌الملل. ترجمة بهرام مستقیمی. تهران: وزارت امور خارجه.
    • وبر، ماکس (۱۳۹۴). اقتصاد و جامعه. ترجمة عباس منوچهری، مهرداد ترابی‌نژاد و مصطفی عمادزاده. تهران: سمت.
    • یزدی، محمد (۱۳۷۵). قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. تهران: امیرکبیر.
    References: 
    • Al-Jazeera (2024, April 29). US advocacy groups back Palestine solidarity campus protests amid Gaza war. Retrieved from https://www.aljazeera.com/amp/news/2024/4/29/us-advocacy-groups-back-palestine-solidarity-campus-protests-amid-gaza-war.
    • Cox, R. W. (1981). Social forces, states, and world orders: Beyond international relations theory. Millennium, 10(2), 126-155.
    • Doyle, M. W. (1986). Liberalism and world politics. American Political Science Review, 80(4), 1151-1169.
    • Finnemore, M, & Sikkink, K. (1998). International norm dynamics and political change. International Organization, 52(4), 887-917.
    • Plano, J. C, & Olton, R. (1988). The International Relations Dictionary. U.S.A.: Longman.
    • Tansey, S. D. (1999). Politics. London: Routledge.
    • Wendt, A. (1999). Social Theory of International Politics. Cambridge: Cambridge University Press.
    • York University (n.d.) (2005) What is foreign policy? Retrieved from https://online.york.ac.uk/what-is-foreign-policy/.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Kafash, Mohammad, Baba-Hosseini, Ramin, arjini, Hossein.(2025) Monotheistic Worldview in Foreign Policy from the Perspective of the Supreme Leader. Ma`rifat-e Siasi, 16(1), 7-26 https://doi.org/10.22034/siyasi.2024.2021507

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad Kafash; Ramin Baba-Hosseini; Hossein arjini."Monotheistic Worldview in Foreign Policy from the Perspective of the Supreme Leader". Ma`rifat-e Siasi, 16, 1, 2025, 7-26

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Kafash, M, Baba-Hosseini, R, arjini, H.(2025) 'Monotheistic Worldview in Foreign Policy from the Perspective of the Supreme Leader', Ma`rifat-e Siasi, 16(1), pp. 7-26

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Kafash, M, Baba-Hosseini, R, arjini, H. Monotheistic Worldview in Foreign Policy from the Perspective of the Supreme Leader. Ma`rifat-e Siasi, 2025; 16(1): 7-26