Writers:
Hasan / Assistant Professor, Islamic Education Department, Payame Noor University of Tehran
Pages:
93-111
Receive Date: 2025/10/26
Accept Date: 2025/10/26
Abstract:
The philosophy of tranquility (tuadah) and hastiness (tasarru') in the political thought of Imam Khomeini is the main question of this paper. In the political thought, Islam has never provided an independent discussion of these two concepts. So, relying on the Islamic teachings based on the holy Quran and the tradition, and focusing on the Imam Khomeini's thoughts, this paper presents this discussion in a deductive method. While emphasizing on the theoretical framework of the four causes, the pattern under discussion is presented based on the theory of "two nature" made by Imam Khomeini. Since the tuadah is related to the transcendental (makhmore) nature, and it is among the soldiers of reason, and belongs to the transcendental philosophical school, but tasarru' in from the hidden (mahjube) nature, and it is among the soldiers of ignorance, and belongs to the subordinated (mutadani) philosophical school, each have been viewed as an attribute, morale, social and individual characteristics that has originated from the material cause, the formal cause, the efficient cause and the final cause, and are able to establish a transcendental or subordinate community. Accordingly, their requirements and political implications have been analyzed and compared in this paper.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :استلزامات سیاسی «تُؤَدَه» و «تسرّع» در اندیشهی سیاسی امام خمینی ره
Abstract:
فلسفهی «تؤده» و «تسّرع» در اندیشهی سیاسی امام خمینی ره پرسش اصلی پژوهش حاضر است. در اندیشهی سیاسی اسلام، هیچ گاه بحث مستقلی پیرامون این دو مفهوم ارائه نشده است. از این رو نگارندگان تلاش کرده اند به روش استنباطی با تکیه بر آموزه های اسلامی در کتاب و سنت و با تأکید بر اندیشه های امام خمینی ره به ارائهی این بحث بپردازند. الگوی مورد بحث در این مقاله بر اساس نظریهی «دو فطرت» امام خمینی ره و با تأکید بر چهارچوب نظری علل اربعه ارائه شده است. از آنجاکه تؤده مربوط به فطرت مخموره و از جنود عقل و متعلق به مکتب فلسفی متعالیه است و تسّرع که از فطرت محجوبه و از جنود جهل و متعلق به مکتب فلسفی متدانی است، هر کدام به عنوان یک صفت، روحیه و وضعیت حادث در سطح فرد و جامعه نگریسته شده است که هر کدام ناشی از چهار علت مادی، صوری، فاعلی و غایی خواهند بود و می تواند موجب شکل گیری یک جامعهی متعالی یا متدانی گردد. بر این اساس، تلاش شده است در حد امکان، استلزامات و دلالت های سیاسی آنها مورد توجه و مقایسه قرار گیرد.
References:
- نهجالبلاغه، 1379، ترجمه محمد دشتی، قم، مشهور.
- ابن بابويه، محمد بن علي، 1362، الخصال، قم، جامعه مدرسين.
- ابنمنظور، محمد بن مكرّم، 1374، لسان العرب، ج6، بيروت، دار صادر.
- اربلی، ابی الحسن علی بن عیسی، ۱۳۸۱ق، کشف الغمة فی معرفة الأئمة، با تعلیق هاشم رسولی محلاتی، تبریز، مکتبة بنی هاشمی.
- برقي، احمد بن محمد بن خالد، 1370، المحاسن، تهران، دار الكتب الإسلامية.
- بستاني، فواد افرام، 1375، فرهنگ ابجدي، چ دوم، ترجمه رضا مهيار، تهران، اسلامی.
- پاینده، ابوالقاسم، 1337، نهجالفصاحه، مجموعه کلمات قصار حضرت رسول، تهران، اسلامیه.
- تمیمی آمدی، عبدالواحد، 1378، غررالحکم و دررالکلم، قم، دفتر تبلیغات اسلامی.
- جوادي آملي، عبدالله، 1378، تفسیر موضوعی قرآن، ج11، چ دوم، تهيه و تنظيم علي اسلامي، قم، اسراء.
- ـــــ ، 1393، مفاتیح الحیاة، قم، اسراء.
- حرانی، حسن بن علی ابنشعبه، ۱۳۸۲، تحف العقول، ترجمه صادق حسنزاده، قم، جامعه مدرسین.
- حر عاملی، محمد بن حسن، ۱۴۰۹، وسائل الشیعة، قم، مؤسسة آلالبيت.
- خوانساری، آقا جمال، 1366، شرح غرر الحکم و درر الکلم، تهران، دانشگاه تهران.
- راغب اصفهانی، حسین بن محمد، 1412ق، المفردات فی غریب القرآن، بیروت، الدار الشامیة.
- صدر، سیدرضا، 1377، استقامت، چ دوم، قم، دفتر تبلیغات اسلامی.
- طباطبایی، محمدحسین، 1374، تفسیر المیزان، ج5، ترجمه محمدباقر موسوی، قم، دفتر انتشارات اسلامی.
- طريحي، فخرالدين بن محمد، 1375، مجمع البحرين، تهران، مرتضوي.
- عالمي، محمدعلي، 1379، پیغمبر و یاران، تهران، هاد.
- فيض كاشاني، محمدمحسن، 1415ق، تفسير الصافي، چ دوم، بیروت، دارالغرب الاسلامی.
- کلینی، محمد، 1365، اصول کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
- مازندراني، محمد صالح بن احمد، 1352، شرح الكافي ـ الأصول و الروضة، قم، مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهلبیت.
- مجلسي، محمدباقر بن محمدتقي، 1369، مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، تهران، دار الكتب الإسلامية.
- ـــــ ، 1404ق، بحارالانوار، بیروت، مؤسسة الوفاء.
- محدث نوری، حسین، 1408ق، مستدرک الوسائل، بیروت، آل البیت لاحیاء التراث.
- مرکز فرهنگ و معارف قرآن، دائرة المعارف قرآن کریم، 1386، چ دوم، قم، دفتر تبلیغات اسلامی.
- موسوي خميني، سيد روحالله، 1378الف، صحیفه امام، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
- ـــــ ، 1378ب، شرح حديث «جنود عقل و جهل»، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
- ـــــ ، 1381، تقریرات درس فلسفه، مقرر سیدعبدالغني اردبیلي، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
- ـــــ ، 1389، تفسیر سوره حمد تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
- ـــــ ، 1370، آداب الصلاة، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
- ـــــ ، 1374، کلمات قصار، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
- مهاجرنیا، محسن، 1387، اندیشه سیاسی فارابی، قم، بوستان کتاب.
- ملکی تبریزی، جواد، 1396، اسرار الصلوة، قم، پیام مقدس.
- ـــــ ، 1391، المراقبات، قم، اوج علم.
- محمدی ریشهری، محمد، 1381، میزان الحکمه، ج7، قم، دارالحدیث.
- نراقی، محمد مهدی، 1370، جامع السعادات، سید جلالالدین مجتبوی، تهران، حکمت.
- ورام ابن ابیفراس، مسعودبن عیسی، 1410ق، مجموعه ورام، قم، مکتبة فقیه.
- https://www.almaany.com
- https://lamtakam.com/dictionaries/dehkhoda
- http://pajoohe.ir
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Hasan, recabian, rashed.(2025) The Political Implications of Tranquility (tuadah) and Hastiness (tasarru') in the Political Thought of Imam Khomeini. Ma`rifat-e Siasi, 11(1), 93-111
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hasan ; rashed recabian."The Political Implications of Tranquility (tuadah) and Hastiness (tasarru') in the Political Thought of Imam Khomeini". Ma`rifat-e Siasi, 11, 1, 2025, 93-111
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, H, recabian, R.(2025) 'The Political Implications of Tranquility (tuadah) and Hastiness (tasarru') in the Political Thought of Imam Khomeini', Ma`rifat-e Siasi, 11(1), pp. 93-111
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, H, recabian, R. The Political Implications of Tranquility (tuadah) and Hastiness (tasarru') in the Political Thought of Imam Khomeini. Ma`rifat-e Siasi, 2025; 11(1): 93-111