Ma`rifat-e Siasi, Volume 11, Issue 2, No 22, Year 2025 , Pages 23-40

    The Excommunicating Extremist Groups' Elements of the Political and Ideological Unity and Disunity with Sayyid Qutb

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Mohammad ali Mirali bidakhoydi / Associate Professor of Political Science, Al-Mostafa International University / alimir124@gmail.com
    Mohammad Fakir Meybudi / Professor of interpretation and Quranic Science, Al-Mostafa International University / m_faker@miu.ac.ir
    Azam Rezaei / PhD Student of Comparative interpretation / alimir124@gmail.com
    Abstract: 
    Nowadays, the hated and rejected phenomenon of extremism and excommunication has spread throughout the Muslim world. Some consider that Sayyid Qutb's political ideas are behind the formation of excommunicating groups throughout the Muslim world. Therefore, today it is difficult to distinguish between their ideas and Sayyid Qutb's ideas. Because of this ambiguity, today some accuse political Muslim groups of extremism and excommunication, the inevitable result of which is ambiguity in establishing human relations and maintaining proper standards of conduct, lack of a clear plan for each, and ultimately deprivation of all of these in the world of politics. The purpose of this study is to identify the excommunicating extremist group's major elements of the political unity with Sayyid Qutb by using an interpretive method through a description and analysis of the ideological data of Sayyid Qutb and excommunicating groups. This action can contribute to a clearer understanding of how to deal with them in the political, cultural, military, and economic fields. The findings of study show that Seyyid Qutb constantly sought to present political excommunication as means of encountering Western colonialism and its regional mercenaries, as for the extremist groups influenced by him, they chose for, such reasons like the influence of Ibn Taymiyyah and Wahhabism on their thoughts, to take this ideological attitude and start their ideological political activity and so this ideological group is charged with committing acts of violence against Muslims
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :عناصر پیوست و گسست فکری سیاسی گروه‌های افراطی ـ تکفیری با سید قطب
    Abstract: 
    امروزه پدیده‌ی منفور و مردود افراط و تکفیر، جهان اسلام را فرا گرفته است. برخی، اندیشه های سیاسی سید قطب را منشأ شکل گیری گروه های تکفیری در سطح جهان اسلام می دانند. این امر سبب شده است تمییز فکری میان آنها و سید قطب مسئله ای دشوار شود. در پرتو این ابهام، تمامی گروه های اسلامی ـ سیاسی معاصر، از سوی برخی به تکفیر و افراط متهم می شوند که نتیجه‌ی قطعی آن ابهام در تعامل، برخورد مناسب، نبود برنامه‌ی مشخص در برابر هر یک، و سرانجام محرومیت از همه‌ی آنها در سپهر سیاست خواهد بود. هدف این نوشتار آن است تا عناصر اصلی پیوست و گسست فکری گروه های تکفیری از سید قطب را با روش تفسیری از طریق توصیف و تحلیل داده های فکری سید قطب و گروه های تکفیری بازشناسی کند. نتیجه‌ی چنین اقدامی شفاف شدن نوع و چگونگی تعامل و برخورد با آنها در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی، نظامی و اقتصادی خواهد بود. یافته های تحقیق نشان می دهد سید قطب همواره تکفیر سیاسی را در جهت مقابله با استعمار غربی و مزدوران منطقه ای آن، وجهه‌ی همت خود قرار داده بود؛ اما گروه های افراطی متأثر از او، به دلایلی از جمله تأثیر پذیری از ابن تیمیه و وهابیت، در این وادی فکری رحل اقامت گزیدند و تکفیر اعتقادی سیاسی را پیشه‌ی خود ساختند و در نتیجه‌ی این چرخش فکری، اقدامات خشونت آمیزی را برضد مسلمانان رقم زدند.
    References: 
    • بن لادن، بي‌تا، اسامه، اعلان الجهاد علي الامريکان المحتلين لبلاد الحرمين، بي‌جا، منبرالتوحيد و الجهاد (نسخه pdf).
    • ـــــ ، 1384، پشت پرده بن لادن‌ها در بطن پادشاهي، ترجمه اسماعيل قهرماني‌پور، تهران، نشر روزگار.
    • ـــــ ، بي‌تا، توجيهات منهجيه (1)، بي‌جا، منبر التوحيد و الجهاد (نسخه pdf).
    • بهنساوي، سالم، 1985م، الحکم و القضيه التکفير المسلم، کويت، دار البحوث العلميه.
    • ـــــ ، 1426ق، اضواء علي معالم في الطريق، بي‌جا، چ دوم، المنصوره.
    • ـــــ ، 1985م، الحکم و القضيه التکفير المسلم، کويت، دارالبحوث العلميه.
    • جهني، مانع بن حماد، 1420ق، الموسوعة الميسرة في الاديان والمذاهب الاحزاب المعاصرة، دارالندوة العالمية للطباعة والنشر والتوزيع.
    • دکمجيان، هراير، 1383، جنبش‌هاي اسلامي در جهان عرب، ترجمه حميد احمدي، چ چهارم، تهران، کيهان.
    • ذبيح‌اللهي، مرتضي و مهدي فرمانيان، 1396، «تحليل انتقادي انديشه القاعده در باب حکومت دموکراتيک»، پژوهشنامه مذاهب اسلامي، ش8، ص129-150.
    • رفعت، سيد احمد، 1991م، النبي المسلح، ج1 (الرافضون)، رياض، الريس للکتب و النشر.
    • زرقاوي، ابومصعب، 1389، القاعده عراق و برگي از تاريخ جريان‌هاي خاورميانه (ترجمه بيانيه زرقاوي)، کميته سياسي مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم، مندرج در: دوماهنامه چشم‌انداز ايران.
    • زيات، منتصر، 2002م، ايمن الظواهري کما عرفته، چ دوم، مصر، دارالمحروسه.
    • ژيل کوپل، 1382، پيامبر و فرعون، ترجمه حميد احمدي، تهران، کيهان.
    • سيد قطب، 1412ق، في ظلال القرآن، چ هفتم، بيروت، قاهره، دار الشروق.
    • شاذلي، ابراهيم حسين، 1966م، في ظلال القرآن لسيد قطب ما له و ما عليه، قاهره، بي‌نا.
    • صالح السريه، 1402ق، رسالة الايمان، مصر، دار المعارف.
    • الظواهري، ايمن، 1416ق، «أيها الاخوان تعالوا إلى كلمة سواء»، المجاهدون، العدد 29.
    • ـــــ ، 1423ق، الولاء البراء عقيده منقولة و واقع مفقود، بي‌جا، بي‌نا.
    • ـــــ ، 1431ق، الکتاب الجامع لکلمات شيخ ايمن الظواهري، بي‌جا، نخبة الاعلام الجهادي.
    • عبدالرحيم علي، 2007م، تنظيم القاعدة عشرون عاماً و الغزو مستمر، قاهره، المحروسه.
    • عبدالسلام فرج، بي‌تا، الفريضة الغائبه، بي‌جا.
    • عزام، عبدالله، بي‌تا، الاسئلة و الاجوبة الجهادية، پاکستان، لجنة التحقيق.
    • ـــــ ، بي‌تا، آيات الرحمن في جهاد الافغان (نسخهpdf ).
    • عسقلاني، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل، 1379، فتح الباري شرح صحيح البخاري، تحقيق احمد بن علي بن حجر ابوالفضل العسقلاني الشافعي، بيروت، دار المعرفة.
    • فلسطيني، ابوقتاده، بي‌تا، لماذا الجهاد، بي‌جا،‌ منبر التوحيد و الجهاد (نسخه pdf).
    • فؤاد حسين، 2005م، الزرقاوي جيل الثاني للقاعده، ، اردن، دار الخيال للطباعه و النشر و التوزيع.
    • گروهي از نويسندگان، 2013م، الحرکات الاسلامية في الوطن العربي، اشراف عبدالغني عماد، بيروت، مرکز الدراسات الوحدة العربية.
    • محمد عبدالحکيم حامد، 2006م، ائمة التکفير، ظاهره التکفير في العصر الحاضر، قاهره، دار الفروق للنشر و التوزيع.
    • محمدي، مؤمن، 2009م، بن لادن... بعبع آمريکا، قاهره، کنوز.
    • منيب، عبدالمنعم، 2009م، التنظيم و التنظير، الاولي، قاهره، مکتبة المدبولي.
    • مودودی، ابوالاعلی، 1319ق، اسلام و جاهلیت، ترجمه عبدالله اسد، لاهور، دارالعروبه.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mirali bidakhoydi, Mohammad ali, Fakir Meybudi, Mohammad, Rezaei, Azam.(2025) The Excommunicating Extremist Groups' Elements of the Political and Ideological Unity and Disunity with Sayyid Qutb. Ma`rifat-e Siasi, 11(2), 23-40

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad ali Mirali bidakhoydi; Mohammad Fakir Meybudi; Azam Rezaei."The Excommunicating Extremist Groups' Elements of the Political and Ideological Unity and Disunity with Sayyid Qutb". Ma`rifat-e Siasi, 11, 2, 2025, 23-40

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mirali bidakhoydi, M, Fakir Meybudi, M, Rezaei, A.(2025) 'The Excommunicating Extremist Groups' Elements of the Political and Ideological Unity and Disunity with Sayyid Qutb', Ma`rifat-e Siasi, 11(2), pp. 23-40

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mirali bidakhoydi, M, Fakir Meybudi, M, Rezaei, A. The Excommunicating Extremist Groups' Elements of the Political and Ideological Unity and Disunity with Sayyid Qutb. Ma`rifat-e Siasi, 2025; 11(2): 23-40