Ma`rifat-e Siasi, Volume 12, Issue 1, No 23, Year 2025 , Pages 85-102

    Explaining the Principle of Transcendental Utilitarianism in the Foreign Policy of the Islamic State

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Hadi shojaei / / PhD of Political Science, the Imam Khomeini Institute for Education and Research / shojaeehadi4@gmail.com
    Seyed jalil / Professor of International Relations, Allameh Tabataba'i University / jdehghani20@yahoo.com
    Abstract: 
    Utilitarianism is the ground for global politics, and governments formulate their policies, strategies, and actions based on their interests. As a rational political activist in interaction with other countries, the Islamic state, on the one hand, pursues its strategic goals within the framework of utilitarianism, and on the other hand, defines and pursues utilitarianism in the field of truth. In response to the question of the context for the development of utilitarianism in the foreign policy of the Islamic state, this study proposes that since the utilitarianism of the Islamic State is formed in the context of truth through a realistic approach, it has unique characteristics such as value-oriented prioritization, balancing and interdependence that give it a transcendent nature. A rational explanation of the utilitarianism of the Islamic state can make a clear distinction between religious and non-religious politics in the field of foreign policy, and can explain the perspective of the pattern of interests of the Islamic state.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تبیین اصل منفعت‌گرایی متعالی در سیاست خارجی دولت اسلامی
    Abstract: 
    منفعت گرایی، بستر سیاست ورزی در عرصه‌ی جهانی است و دولت ها، سیاست ها، راهبردها و اقدامات خود را بر اساس منافع تنظیم می کنند. دولت اسلامی به عنوان یک کنشگر سیاسی عقلانی در تعامل با سایر بازیگران، از یک سو، اهداف راهبردی خود را در چهارچوب منفعت گرایی پیگیری می کند و از سوی دیگر، منفعت گرایی را در بستر حقیقت تعریف و دنبال می کند. این پژوهش در پاسخ به این پرسش که «منفعت گرایی در سیاست خارجی دولت اسلامی در چه بستری تکوین می یابد؟» این انگاره را مطرح می کند که منفعت گرایی دولت اسلامی، در بستر حقیقت و با رویکردی واقع بینانه شکل می گیرد و از این رو دارای ویژگی های منحصربه فردی چون اولویت بندی ارزش محور، تعادل بخشی و تلازم است که به آن ماهیتی متعالی می بخشد. تبیین منطقی منفعت گرایی دولت اسلامی می تواند خط فاصل مشخصی را پیرامون سیاست ورزی دینی و غیردینی در عرصه‌ی سیاست خارجی ترسیم کند و از این طریق، دورنمای کلان الگوی منافع دولت اسلامی را به خوبی تبیین کند.
    References: 
    • نهج‌البلاغه، 1379، ترجمه محمد دشتی، قم، مشهور.
    • ابن‌خلدون، عبدالرحمن‏، 1375، مقدمه، ترجمه محمد پروين گنابادى‏، تهران، علمى و فرهنگى.
    • ابن‌رشد، 1377، تفسير مابعد الطبيعة، تهران، حکمت.
    • ‌بیرونی، محمدبن‌احمد ابوریحان، 1352، تحقيق ما للهند، ترجمه اکبر داناسرشت، تهران، ابن‌سینا.
    • تاجيك، محمدرضا و سيدجلال دهقاني فيروزآبادي، 1382، «الگوهاي صدور انقلاب در گفتمان‌هاي سياست خارجي ایران»، راهبرد، ش27، ص61-80.
    • تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد، 1366، تصنیف غررالحکم و دررالکلم، قم، مکتب الاعلام الاسلامی.
    • جاحظ، ابوعثمان عمرو بن بحر، 2002م، رسائل الجاحظ؛ الرسائل السياسية، بيروت، دار و مكتبة الهلال.
    • جرجانى، على بن محمد‏، 1370، التعريفات‏، تهران، ناصر خسرو.
    • ج.س، 1360، «سیاست خارجی در حکومت اسلامی»، درس‌هایی از مکتب اسلام، ش8، ص56-59.
    • جوادی آملی، عبدالله، 1379، تفسیر تسنيم، قم، اسراء.
    • ـــــ ، 1388، ادب فناي مقربان، قم، اسراء.
    • ـــــ ، 1389، ولايت‌فقيه؛ ولايت فقاهت و عدالت، قم، اسراء.
    • ـــــ ، 1394، نسبت دين و دنيا، قم، اسراء.
    • حاجي يوسفي، اميرمحمد، 1387، سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران در پرتو تحولات منطقه‌اي (1991-2001م)، تهران، وزارت امور خارجه.
    • دوانی، جلال‌الدین محمد، 1411ق، ثلاث رسائل، مشهد، بنياد پژوهش‌هاى اسلامى آستان قدس رضوى‏.
    • دهقانی فیرزآبادی، سید جلال، 1388، سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران، تهران، سمت.
    • ـــــ ، 1390، «نظريه اسلامي سياست خارجي: چهارچوبي براي تحليل سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران»، روابط خارجي، ش9، ص7-48.
    • رمضاني، روح‌الله، 1386، چارچوبي تحليلي براي بررسي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران، ترجمه عليرضا طيب، تهران، ني.
    • سریع‌القلم، محمود، 1372، عقل و توسعه‌يافتگي، تهران، سفير.
    • ـــــ ، 1380، «بازنگری نظری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران: پارادایم ائتلاف»، اطلاعات سیاسی ـ اقتصادی، ش163و164، ص52-67.
    • ـــــ ، 1390، «مفهوم قدرت و عملكرد سياست خارجي: مقايسه چين و ايران»، روابط خارجي، ش9،‌ ص49-74.
    • شهرزورى، شمس‌الدين، 1383، رسائل الشجرة الالهية فى علوم الحقايق الربانية، تهران‏، مؤسسه حكمت و فلسفه ايران.
    • شيرازى، محمد بن ابراهيم صدرالدين، 1360، اسرار الآيات و انوار البينات‏، تهران، انجمن اسلامي حكمت و فلسفه اسلامي.
    • ـــــ ، 1366، ‏تفسير القرآن الكريم، قم، بیدار.
    • ـــــ ، 1380، المبدأ و المعاد، مقدمه و تصحيح سيد جلال‌الدين آشتياني، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
    • ـــــ ، بی‌تا، الحاشية على الهيات الشفاء، قم، بیدار.
    • طباطبايي، سيدمحمدحسين، 1374، الميزان، ترجمه محمدباقر موسوى همدانى، قم، جامعه مدرسين حوزه علميه قم.
    • ـــــ ، 1387، شيعه: مجموعه مذاكرات با پرفسور هانرى كربن، به‌کوشش سید هادی خسروشاهی، قم، بوستان كتاب.
    • ـــــ ، 1388، بررسى‌هاى اسلامى، قم، بوستان كتاب.
    • طوسي، محمد بن محمد نصيرالدين، 1413ق، اخلاق ناصري، تهران، علميه اسلاميه.
    • فارابي، ابونصر، 1405ق، الجمع بين رأى الحكيمين، تحقيق دكتر البير نصرى نادر، تهران، الزهرا.
    • فرانكل، جوزف، 1371، نظريه معاصر روابط بين‌الملل، ترجمه وحيد بزرگي، تهران، اطلاعات.
    • كلينتون، ديويد دبليو، 1379، دو رويه منفعت ملي، ترجمه اصغر افتخاري، تهران، پژوهشكده مطالعات راهبردي.
    • ماوردي البصري، ابوالحسن علي بن محمد بن حبيب، 1421ق، ادب الدنيا و الدين‏، بيروت، دار و مكتبة الهلال.
    • مصباح یزدی، محمدتقی، 1382، كاوش ها و چالش‌ها، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1383، اخلاق در قرآن، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1384، به سوي خودسازي، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1388، پيش زمينه‌هاي مديريت اسلامي، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1390، جامعه و تاريخ از نگاه قرآن، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1391، حقوق و سياست در قرآن، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1391، نظريه حقوقي اسلام، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1391، نظريه سياسي اسلام، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • مطهري، مرتضي، 1377، مجموعه آثار، ج8، 17، 28 تهران، صدرا.
    • موسوي خميني، سيد روح‌الله، 1378، صحيفه امام، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني.
    • واعظ‌زاده خراسانی، محمد، 1366، «موضع ایران اسلامی در جهان و انتظار مسلمانان و مستضعفان از آن»، مشکو‌ة، ش17، ص1-22.
    • واعظي، احمد، 1395، درآمدي بر فلسفه سياسي اسلامي، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي.
    • Laurent Lamote, 1998, "Iran's foreign policy and internal crises" in Patrick Ciawson, Iran's strategic intentions and capabilities, p.5.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    shojaei, Hadi, , Seyed jalil.(2025) Explaining the Principle of Transcendental Utilitarianism in the Foreign Policy of the Islamic State. Ma`rifat-e Siasi, 12(1), 85-102

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hadi shojaei; Seyed jalil ."Explaining the Principle of Transcendental Utilitarianism in the Foreign Policy of the Islamic State". Ma`rifat-e Siasi, 12, 1, 2025, 85-102

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    shojaei, H, , S.(2025) 'Explaining the Principle of Transcendental Utilitarianism in the Foreign Policy of the Islamic State', Ma`rifat-e Siasi, 12(1), pp. 85-102

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    shojaei, H, , S. Explaining the Principle of Transcendental Utilitarianism in the Foreign Policy of the Islamic State. Ma`rifat-e Siasi, 2025; 12(1): 85-102