Pages:
25-40
Receive Date: 2025/03/11
Accept Date: 2025/03/11
Abstract:
After the Holy Prophet, there was a kind deviation in the Islamic Ummah, which has been referred to as "collective apostasy" in Shiite narrative texts. Despite confirming the occurrence of apostasy in the Islamic Ummah and discussing the narrations that indicate the acceptance of such an event in the Islamic Ummah, Sunni jurists and narrators have not stated which event this apostasy refers to and what it means. However, in Shiite jurisprudential narrations and texts, while explaining which political event this apostasy is related to in the social life of Muslims, the meaning of this type of apostasy has been discussed conceptually. There is no consensus among Shiite jurists on the conceptual interpretation of "apostasy." Using the analytical-ijtihadi approach and focusing on Shiite narrations on the conceptual interpretation of "apostasy", the present study discusses four theories and possibilities and finally proves that from among the four possibilities, "apostasy" meaning deviation and misguidance has a graded meaning, and in these narrations it refers to the political deviation of the Ummah from obeying and accepting the divinely appointed leader; this disobedience renders the deeds vain and degrades man to the point of disbelief. Moreover, these narrations indicate the importance of divine appointment of a political ruler, and imply that even the unanimous consent of the people to a non-divinely appointed ruler does not create political legitimacy
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تبیین مفهومی روایات ارتداد و نسبت آن با مشروعیت سیاسی
Abstract:
پس از پیامبر اکرم(ص) نوعی انحراف برای امت اسلامی پدید آمد که در متون روایی شیعه از آن به «ارتداد جمعی» تعبیر شده است. فقیهان و راویان سنی با وجود تأیید وقوع ارتداد در امت اسلامی و بیان روایاتی که حاکی از پذیرش چنین واقعه ای در امت اسلامی است، بیان نکرده اند که این ارتداد ناظر به کدام واقعه بوده و معنای آن چیست؟ لیکن در روایات و متون فقهی شیعه ضمن اینکه تبیین شده که منظور از این ارتداد، کدام واقعه سیاسی در حیات اجتماعی مسلمین بوده، به لحاظ مفهومی نیز از معنای این نوع ارتداد بحث شده است.
میان فقیهان شیعه در تفسیر مفهومی «ارتداد» اتفاق نظر وجود ندارد. تحقیق حاضر به روش تحلیلی ـ اجتهادی و با تمرکز بر روایات شیعی در تفسیر مفهومی «ارتداد»، چهار نظریه و احتمال را به بحث می گذارد. در نهایت، از میان احتمالات چهارگانه، اثبات می شود که اولاً، «ارتداد» به معنای انحراف و گمراهی، دارای معنای تشکیکی بوده و در این روایات ناظر به انحراف سیاسی امت از اطاعت و پذیرش رهبر منصوب الهی است و این عدم اطاعت موجب حبط عمل شده، انسان را تا مرز کفر تنزل می دهد. ثانیاً، این روایات بیانگر اهمیت نصب الهی در تعیین حاکم سیاسی بوده و به دلالت التزامی حاکی از این مهم هستند که حتی رضایت قریب به اتفاق مردم بر حاکمیت غیرمنصوب الهی، مشروعیت سیاسی ایجاد نمی کند.
References:
- نهجالبلاغه، 1414ق، صبحي صالح، قم، هجرت.
- ابنبابویه، محمد بن علی، 1376، الامالی، تهران، کتابچی.
- ابنحجاج، مسلم، 1412ق، صحيح مسلم، قاهره، دارالحديث.
- ابنحنبل، احمد بن محمد، 1416ق، مسند الإمام احمد بن حنبل، تصحيح جمعي از محققين، بيروت، مؤسسة الرسالة.
- ابنطاووس، علي بن موسي،1420ق، طرف من الأنباء و المناقب، تصحيح قيس عطار، مشهد، تاسوعا.
- ابنغضائرى، احمد بن ابىعبدالله، بيتا، رجال ابن الغضائري، تصحيح سيدمحمدرضا حسينى جلالى، قم، بينا.
- ابنقولويه، جعفر بن محمد، 1356، کامل الزيارات، نجف، دارالمرتضويه.
- ابنمنظور، جمالالدين محمد بن مکرم، 1414ق، لسان العرب، چ سوم، تصحيح احمد فارس، بيروت، دارالفکر.
- بحراني، يوسف، 1405ق، الحدائق الناضرة في احکام العترۀ الطاهره، قم، جامعه مدرسين.
- بخارى، محمد بن اسماعيل،1410ق، صحيح البخاري، چ دوم، قاهره، لجنة إحياء كتب السنة.
- بروجردي، سيدحسين، 1386، جامع احاديث الشيعه، تصحيح جمعي از محققين، تهران، فرهنگ سبز.
- ترمذى، محمد بن عيسى، 1419ق، الجامع الصحيح (سنن الترمذي)، قاهره، دارالحديث.
- حائري حسيني، سيدکاظم، 1415ق، القضاء في الفقه الاسلامي، قم، مجمع انديشه اسلامي.
- حائري مازندراني، محمد بن اسماعيل، 1416ق، منتهي المقال في معرفۀ احوال الرجال، قم، آلالبيت.
- حر عاملي، محمد بن حسن، 1409ق، وسائلالشيعه، قم، مؤسسة آلالبيت.
- خزاز رازى، على بن محمد، 1401ق، كفاية الأثر في النصّ على الأئمة الإثني عشر، قم، بيدار.
- خوئى، سيدابوالقاسم، 1418ق، فقه الشيعه (کتاب الطهارة)، چ سوم، قم، مؤسسه آفاق.
- راغب اصفهاني، حسين بن محمد، 1412ق، مفردات ألفاظ القرآن، بيروت، دارالعلم.
- زمخشري، محمود بن عمر، 1979م، اساس البلاغه، بيروت، دار صادر.
- سبحانى تبريزى، جعفر، 1421ق، مفاهيم القرآن، قم، مؤسسه امام صادق.
- سبزواري، عبدالاعلي، 1413ق، مهذب الاحکام، چ چهارم، قم، المنار.
- شبيرى زنجانى، سيدموسى، 1419ق، کتاب نکاح، قم، مؤسسه پژوهشى راىپرداز.
- صدر، محمدباقر، 1405ق، دروس في علم الاصول، بيروت، دارالمنتظر.
- صدرالمتألمين، 1383، شرح اصول الکافي، تهران، مؤسسه مطالعات فرهنگي.
- طباطبائي قمي، تقي، 1413ق، عمدۀ الطالب في التعليق علي المکاسب، قم، کتابفروشي محلاتي.
- طوسي، محمد بن حسن، 1407ق، تهذيب الاحکام، چ چهارم، تهران، دارالکتب الاسلاميۀ.
- ـــــ ، 1414ق، الرسائل العشر، چ دوم، قم، جامعه مدرسين.
- ـــــ ، 1427ق، الرجال، تصحيح جواد قيومي اصفهاني، قم، دفتر انتشارات اسلامى.
- فارابي، محمد بن محمد، 1996م، السياسۀ المدنيه، بيروت، دار و مکتبۀ الهلال.
- کشي، محمد بن عمر، 1409ق، معرفۀ احوال الرجال، تحقيق حسن مصطفوي، مشهد، دانشگاه مشهد.
- کليني، محمد بن يعقوب، 1365، الکافي، تهران، دارالکتب الاسلاميه.
- كاشف الغطاء، جعفر بن خضر، 1422ق، كشف الغطاء عن مبهمات الشريعة الغراء، قم، دفتر تبليغات حوزه علميه قم.
- مازندراني، محمد صالح، 1382ق، شرح الکافي (الاصول و الروضه)، تهران، مکتبۀ الاسلاميه.
- مجلسي، محمدباقر، 1401ق، بحارالانوار، بيروت، مؤسسة وفا.
- مفيد، محمد بن محمد، 1413ق(الف)، الإختصاص، تصحيح علياکبر غفاري، قم، المؤتمر العالمى لالفية الشيخ المفيد.
- ـــــ ، 1413ق(ب)، الجمل و النصرۀ لسيد العترۀ، تصحيح علي ميرشريفي، قم، کنگره شيخ مفيد.
- موسوي گلپايگاني، سيدمحمدرضا، 1413ق، نتائج الافکار في نجاسۀ الکفار، قم. دارالقرآن الکريم.
- نصر بن مزاحم، 1404ق، وقعۀ صفين، تصحيح محمد عبدالسلام، قم، کتابخانه آيتالله مرعشي نجفي.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ghasemi, Mohammad.(2025) A Conceptual Explanation of Narrations on Apostasy and its Relation to Political Legitimacy . Ma`rifat-e Siasi, 13(2), 25-40
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammad Ghasemi."A Conceptual Explanation of Narrations on Apostasy and its Relation to Political Legitimacy ". Ma`rifat-e Siasi, 13, 2, 2025, 25-40
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ghasemi, M.(2025) 'A Conceptual Explanation of Narrations on Apostasy and its Relation to Political Legitimacy ', Ma`rifat-e Siasi, 13(2), pp. 25-40
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ghasemi, M. A Conceptual Explanation of Narrations on Apostasy and its Relation to Political Legitimacy . Ma`rifat-e Siasi, 2025; 13(2): 25-40