Ma`rifat-e Siasi, Volume 3, Issue 2, No 6, Year 2025 , Pages 57-72

    Typology of the Evidence in Transmitted Sciences on the Guardianship of Religious Jurist

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Mahdi / M.A. student of political sciences, IKI / mqorbani60@yahoo.com
    Ghasem Shabanniya rokn abadi / Assistant professor of political sciences department, IKI / shaban1351@yahoo.com
    Abstract: 
    One of the fundamental issues on the theory of the guardianship of religious jurist is reviewing the evidence in the transmitted sciences on it. By "guardianship" we mean the presidency and authority of a person who is capable of extracting and inferring Islamic rules and laws from Islamic sources. The present paper tries to offer an approach to a new framework by which the transmitted evidence in are explored, thus paving the way for using other neglected evidence. To this end, the main concern of this paper is to examine the typology of the evidence in the transmitted sciences on the guardianship of religious jurist. The evidence is of three types: negative evidence that prohibits referring to and establishing relations with conventional governments in different levels; positive evidence through which those who are suited and are granted God's permission to rule are known; and finally collated evidence which refers to the narrations in which the message of either of two previous sides is presented.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :گونه‌شناسی ادله نقلی ولایت فقیه
    Abstract: 
    بررسی ادله نقلی ولایت فقیه، یکی از موضوعات اساسی در باب نظریه ولایت فقیه است. منظور از «ولایت فقیه» در این نظریه، ریاست و زمامداری فردی است که می­تواند با مراجعه به منابع اسلامی، احکام و قوانین اسلامی را استخراج و استنباط نماید. با توجه به اهمیت موضوع، این مقاله، با رویکرد تحلیلی و نظری، به گونه­شناسی ادله‌ی نقلی ولایت فقیه می پردازد؛ گونه­های مختلفی که می­تواند در اثبات ولایت فقیه به کار آید، ازاین رو، به سه گونه از ادله نقلی در این زمینه می­توان اشاره کرد: ادله‌ی سلبی. یعنی ادله­ای که در آنها از رجوع حکومت­ها عرفی و داشتن ارتباط با آنها در سطوح مختلف، نهی شده است. ادله ایجابی؛ یعنی ادله­ای که در آنها شایستگان برای حکومت و مأذون از ناحیه خداوند مشخص شده­اند. در نهایت، ادله تلفیقی؛ روایت­هایی که در آنها رسالت هر دو دسته قبلی با هم مطرح شده است. در این روایت­ها، ابتداء به نوعی مشروعیت سلاطین عرفی نفی شده و در ادامه به جایگاه فقهاء اشاره می­شود که بیانگر مشروعیت سیاسی آنها می­باشد.
    References: 
    • ابن منظور، لسان العرب، مصحح امين عبدالوهاب و محمد الصادق العبيري، بيروت، دارالارشاد التراث العربي، بي‌تا.
    • ابوحبيب، سعدي، القاموس الفقهي لغة و اصطلاحا، دمشق، دارالفکر، 1408ه.ق.
    • احمد بن على طبرسى‏، الإحتجاج على أهل اللجاج‏، مشهد، مرتضى،1403 ق‏.
    • تميمى آمدى‏، عبد الواحد، تصنيف غرر الحكم و درر الكلم‏، قم، دفتر تبليغات‏،1366.
    • حائري يزدي، مهدي، حکمت و حکومت، بي جا، بي تا،
    • حراني، ابو محمد، تحف العقول، ترجمه صادق حسن زاده، قم، انتشارات آل علي عليه السلام، 1382.
    • حرعاملي، محمد بن حسن، الوسائل الشيعه،تحقيق عبدالرحيم رباني شيرازي، بيروت، دار احياء التراث العربي، بي‌تا.
    • حيدرى، محسن، ولاية الفقيه، تأريخها و مبانيها، بيروت، دار الولاء للطباعة و النشر و التوزيع، 1424 ه‍ ق.
    • رحمان ستايش، محمدکاظم، رسائل في ولايه الفقيه، قم، انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، 1425ه.ق.
    • شيخ صدوق، عيون أخبار الرضا‏، تهران‏، نشر جهان، 1378.‏
    • ـــــ، من لا يحضره الفقيه‏، قم‏، جامعه مدرسين،‏ 1404 ق‏.
    • الطريحي، مجمع البحرين، تحقيق السيد احمد الحسيني، تهران، انتشارات کتابفروشي مرتضوي، 1365.
    • عبدالرحمان، محمود، معجم المصطلاحات و الافاظ الفقهية، بي جا، بي تا.
    • فارابي، ابونصر، آراء اهل المدينه الفاضله و مضاداتها، مقدمه علي بوملحم، بيروت، مکتبه الهلال، 1995م.
    • ـــــ، سياسه المدنيه، مقدمه علي بوملحم، بيروت، مکتبه الهلال، 1996م.
    • ـــــ، کتاب المله و نصوص اخري، مقدمه محسن مهدي، بيروت، دارالمشرق، 1991م.
    • کليني، محمدبن يعقوب، اصول كافى، ترجمه جواد مصطفوى‏، تهران،كتاب فروشى علميه اسلاميه‏، بي¬تا
    • مشکيني، ميرزاعلي، اصطلاحات الاصول و معظم ابحاثها، قم نشر هادي، 1416ه.ق.
    • مطهري، مرتضي، مجموعه آثار، تهران، انتشارات صدرا، ج 20. 1380.
    • المقري، احمد، المصباح المنير، مصحح محمد محي الدين عبدالحميد و حسن الهادي حسين، بي جا، 1929م.
    • موسوي خميني، سيدروح اله، ولايت فقيه، تهران، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، 1373.
    • موسوي خمينى، سيدمصطفى، ولاية الفقيه‌،‌ تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى، بي¬تا.
    • مومن قمي، محمد، الولايه الهيه الاسلاميه أو الحکومه الاسلاميه، قم، مؤسسه نشر اسلامي، 1428ه.ق.
    • هادوي تهراني، مهدي، ولايت و ديانت، قم، مؤسسه فرهنگي خانه خرد، 1380.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Mahdi, Shabanniya rokn abadi, Ghasem.(2025) Typology of the Evidence in Transmitted Sciences on the Guardianship of Religious Jurist. Ma`rifat-e Siasi, 3(2), 57-72

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahdi ; Ghasem Shabanniya rokn abadi."Typology of the Evidence in Transmitted Sciences on the Guardianship of Religious Jurist". Ma`rifat-e Siasi, 3, 2, 2025, 57-72

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, Shabanniya rokn abadi, G.(2025) 'Typology of the Evidence in Transmitted Sciences on the Guardianship of Religious Jurist', Ma`rifat-e Siasi, 3(2), pp. 57-72

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, Shabanniya rokn abadi, G. Typology of the Evidence in Transmitted Sciences on the Guardianship of Religious Jurist. Ma`rifat-e Siasi, 2025; 3(2): 57-72