معرفت سیاسی، سال پنجم، شماره اول، پیاپی 9، بهار و تابستان 1392، صفحات 85-105

    آزادی معقول و دموکراسی اجتماعی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    فرشاد شریعت / دانشیار دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) / Shariat@isu.ac.ir
    چکیده: 
    : این مقاله ضمن کالبدشکافی مفهوم «دموکراسی» در ادبیات کلاسیک غرب، در سه برش تاریخی در فلسفه‌ی سیاسی یونان باستان، فلسفه‌ی سیاسی مسیحی و دوره جدید، نشان می دهد که چرا و چگونه دموکراسی در فلسفه‌ی سیاسی غرب مفهومی معطوف به غایتی آرمانی است. به عبارت دیگر، این مقاله، با شالوده شکنی مفهوم دموکراسی به مثابه ابزار یا روشی برای جمهور و با نگاه به دموکراسی از منظر دموکراسی اجتماعی، به عنوان مفهومی ایده آل، بر آن است تا نشان دهد دموکراسی پیش از آنکه وابسته به شکل جمهور باشد، معطوف به محتوایی است که آرمان آن جز با آزادی معقول به دست نمی آید. خویش کاری افلاطون و نوع دوستی ارسطو و شریعت مداری اهل کلیسا، هیچ یک به لحاظ محتوی، با آنچه که در دوره جدید و پس از ظهور هابز و لاک، به عنوان «لیبرالیسم» خوانده شده، تفاوت ماهوی ندارند. آنچه که تحت عنوان لیبرالیسم و یا دموکراسی لیبرال قرائت می شود، مسئله ای محتوایی و نه شکلی است که می تواند در آرای فیلسوفان قدیم مورد بازخوانی مجدد و در آرای فیلسوفان جدید بازتفسیر شود.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شریعت، فرشاد.(1392) آزادی معقول و دموکراسی اجتماعی. دو فصلنامه معرفت سیاسی، 5(1)، 85-105

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فرشاد شریعت."آزادی معقول و دموکراسی اجتماعی". دو فصلنامه معرفت سیاسی، 5، 1، 1392، 85-105

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شریعت، فرشاد.(1392) 'آزادی معقول و دموکراسی اجتماعی'، دو فصلنامه معرفت سیاسی، 5(1), pp. 85-105

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شریعت، فرشاد. آزادی معقول و دموکراسی اجتماعی. معرفت سیاسی، 5, 1392؛ 5(1): 85-105