Ma`rifat-e Siasi, Volume 11, Issue 2, No 22, Year 2025 , Pages 77-92

    An Analysis of the Nature of the Requirements of Justice and Its Results in the Realistic and Unrealistic Theory

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Mohammad Taghi Karimi / / PhD of Political Science, Imam Khomeini Educational and Research Institute / mtkarimi56@gmail.com
    Abstract: 
    One of the important topics of practical philosophy, especially political philosophy, is the discussion on how to access the content of this category of disciplines and the statements related to the subjects of this part of disciplines. In epistemological knowledge, the question of realistic or unrealistic statements of sciences is examined. The theories in the field of political justice can be evaluated in this division and a judgment is made about whether they are right or wrong. This study tries to examine how to develop theories about justice based on a realistic and unrealistic view and the results which these theories produce and concludes that the theory of justice based on the realism accepted by Muslim scholars is not only capable of responding to individual and social needs and establishing the structure of a society, but it also has the capacity to lead man's social and political life and fabric towards true perfection and prosperity. Accordingly, in tyrannical governments, not matter how good they are – which are concerned with the administration of justice in society even on the supposition that in democratic governments there is a necessary and sufficient condition for administering in the society validity of justice is questioned because fulfillment of justice in society can only be valuable by public participation and consent. Therefore, a democratic Islamic government is the most favorable form of government in which the ground is prepared for achieving justice in Islamic society.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تحلیل ماهیت الزامات عدالت و نتایج آن در نظریه‌ی واقع‌گرایی و ناواقع‌گرایی
    Abstract: 
    یکی از مباحث مهم در موضوعات حکمت عملی و به طور خاص فلسفه‌ی سیاسی، بحث درباره‌ی چگونگی دستیابی به محتوای این دسته از دانش ها و گزاره های مرتبط با موضوعات این بخش از دانش هاست. در دانش معرفت شناسی، بحث واقع نمایی یا غیرواقع نمایی گزاره های علوم بررسی می شود. نظریات مطرح در حوزه‌ی عدالت سیاسی را می توان در این تقسیم مورد ارزیابی قرار داد و به قضاوت درباره‌ی درستی یا نادرستی آنها نشست. این مقاله تلاش دارد تا ضمن بررسی چگونگی دستیابی نظریه های عدالت مبتنی بر واقع گرایی و ناواقع گرایی و نتایج مترتب بر این دسته از نظریه ها، به این نتیجه دست یابد که نظریه‌ی عدالتِ برآمده از واقع گرایی مورد قبول اندیشمندان اسلامی، علاوه بر توانایی پاسخ به نیازهای فردی و اجتماعی انسان و توانایی ساخت اجتماعی، از این ظرفیت برخوردار است که زندگی و ساخت اجتماعی و سیاسی انسان را در جهت نیل به کمال و سعادت واقعی رهنمون سازد. بر این اساس، حکومت های استبدادی، حتی در شکل خوب آن ـ که دغدغه‌ی اجرای عدالت در جامعه را داشته باشند و حتی بر فرض، نسبت به حکومت های مردم سالار، امکان تحقق عدالت در بستر جامعه بیشتر فراهم باشد ـ فاقد ارزش خواهد بود؛ چراکه تحقق عدالت در بستر جامعه زمانی ارزشمند است که همراه با مشارکت و خواست عمومی جامعه باشد. به این معنا، حکومت مردم سالار اسلامی مطلوب ترین شکل حکومت از حیث سازگاری و بسترسازی تحقق عدالت در جامعه‌ی اسلامی است.
    References: 
    • جعفری تبریزی، محمدتقی، 1369، حکمت اصول سياسي اسلام، ترجمه و تفسير فرمان مبارک اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب به مالک اشتر، تهران، بنياد نهج البلاغه.
    • جوادی آملی، عبدالله، 1375، فلسفه حقوق بشر، قم، مرکز نشر اسراء.
    • ـــــ ، 1384، حق و تکليف در اسلام، قم، مرکز نشر اسراء.
    • ـــــ ، 1386، منزلت عقل در هندسه معرفت ديني، قم، اسراء.
    • حائری یزدی، مهدی، ۱۳۶۱، کاوش‌های عقل عملی: فلسفه اخلاق، تهران، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران.
    • رالز، جان، 1387، نظريه عدالت، ترجمه محمدجمال سروريان و مرتضي بحراني، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگي و اجتماعي.
    • طباطبایی، محمدحسین، 1380، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی.
    • ـــــ ، 1364، اصول فلسفه و روش رئالیسم، با مقدمه و پاورقی مرتضی مطهری، تهران، صدرا.
    • طوسی، خواجه نصیر، ۱۳۸۵، اخلاق ناصری، تحقیق و تصحیح مجتبی مینویی و علیرضا حیدری، تهران، شرکت سهامی انتشارات خوارزمی.
    • فرانکنا، ویلیام، ۱۳۸۳، فلسفه اخلاق، ترجمه هادی صادقی، قم، کتاب طه.
    • کانت، ایمانوئل، ۱۳۶۹، بنیاد مابعد الطبیعه اخلاق، ترجمه حمید عنایت و علی قیصری، تهران، خوارزمی.
    • مصباح، مجتبی، 1385، بنیاد اخلاق، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • مصباح یزدی، محمّدتقی، 1384، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، تحقیق و نگارش احمدحسین شریفی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • ـــــ ، 1389، فلسفه اخلاق، تحقیق و نگارش احمدحسین شریفی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشي امام خميني.
    • مصطفوی، حسن، 1430ق، التحقيق فى كلمات القرآن الكريم‏، بيروت، دار الكتب العلميه، مركز نشر آثار علامه مصطفوي‏‏.
    • مطهری، مرتضی، ۱۳۶۸، مجموعه آثار شهيد مطهري، ج6، تهران، صدرا.
    • ـــــ ، 1378، یادداشت‌های استاد مطهری، تهران، صدرا.
    • معلمي، حسن، ‎۱۳۸۰، مباني اخلاق در فلسفه غرب و در فلسفه اسلامي، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، دانش و انديشه معاصر.
    • ميل، جان استوارت، 1388، فايده‌گرايي، ترجمه و تعليق مرتضي مرديها، تهران، نشر ني.
    • ـــــ ، 1389، حکومت انتخابی، ترجمه علی رامین، تهران، نشر نی.
    • واعظي، احمد، 1388، نقد و بررسي نظريه‌هاي عدالت، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1390، «تحليل رهاورد شهيد مطهري در بحث عدالت اجتماعي»، علوم سياسي، ش53، ص33-44.
    • ـــــ ، 1391، جانب هنجاري تلقي اسلامي از آزادي، ارائه در:‌ سومين نشست انديشه‌هاي بنيادين اسلامي با موضوع آزادي.
    • هابز، توماس، 1380، لویاتان، ویرایش و مقدمه سی بی مکفرسون، ترجمه حسین بشیریه، تهران، نشر نی.
    • هيوم، ديويد، 1388، جستاري در باب اصول اخلاق، ترجمه مجيد داوودي، تهران، نشر مرکز.
    • Craig, Edward, 1998, “Realism and Antirealism”, in Edward Craig, ed., Routledge encyclopedia of philosophy, London, New York, Routledge, vol.8.
    • McIntyre, Alasdair C, 1988, Whose justice? Which Rationality, London: University of Notre Dame Press.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karimi, Mohammad Taghi.(2025) An Analysis of the Nature of the Requirements of Justice and Its Results in the Realistic and Unrealistic Theory. Ma`rifat-e Siasi, 11(2), 77-92

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad Taghi Karimi."An Analysis of the Nature of the Requirements of Justice and Its Results in the Realistic and Unrealistic Theory". Ma`rifat-e Siasi, 11, 2, 2025, 77-92

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karimi, M.(2025) 'An Analysis of the Nature of the Requirements of Justice and Its Results in the Realistic and Unrealistic Theory', Ma`rifat-e Siasi, 11(2), pp. 77-92

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karimi, M. An Analysis of the Nature of the Requirements of Justice and Its Results in the Realistic and Unrealistic Theory. Ma`rifat-e Siasi, 2025; 11(2): 77-92