Ma`rifat-e Siasi, Volume 3, Issue 2, No 6, Year 2025 , Pages 73-99

    An Inquiry into the Tradition: " Definitely, People Should Have a Ruler, whether Righteous or Dissolute"

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Mohammad Ghasemi / Ph.D. student of Islamic political philosophy, IKI / ghasemi_m33@yahoo.com
    Abstract: 
    Man's life is formed within a certain political system and government. Practically, it is hard to imagine man living without government. Hence, government is always considered a social necessity. Having a government is a rational necessity. The transmitted traditions testify to this rational judgment. One of these traditions is related from Imam Ali (peace be upon him) and can be found in Nahjul- Balaghah. In response to the extremist view of Kharejites who shouted the slogan of "no decree but Allah's decree" rejecting the idea of having a government, Imam Ali stated: "people should have a ruler, whether good or bad". There have been several interpretations of this tradition because the word just ruler seems to match the word dissolute ruler. Using a theoretical approach and analytical method, the present paper analyzes the aforementioned tradition and concludes that matching righteous ruler with unfair ruler is intended to stress the fact that it is necessary for a society to have a government.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی و تبیین روایت «لابُدَّ لِلنّاسِ مِن أَمِیرٍ بَرٍّ أَو فاجِرٍ»
    Abstract: 
    زندگى اجتماعی انسان ها، در درون نظام سیاسى و حکومت شکل مى گیرد و عملاً تصور زندگى بدون حکومت مشکل است. به همین جهت، اندیشمندان همواره حکومت را به عنوان یک ضرورت اجتماعى تلقی نموده اند؛ این یک ضرورت حکم عقلی است و آنچه از روایات شریفه در این زمینه وارد شده، ارشاد و مؤید همین حکم عقلی است. از جمله روایات در باب ضرورت حکومت، بیان امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه است که در مقابل خوارج افراطى، که شعار « لاحکم الا لله؛ جز حکم خدا، حکمى نیست» سر مى دادند و بر نفى وجود هر نوع حکومت در جامعه اسلامى تاکید داشتند، فرمود: «انّه لابُدَّ للنّاسِ مِن امِیرٍ بَرٍ اَو فاجِرٍ...؛ مردم به ضرورت، باید حاکمى داشته باشند، نیکوکار باشد و یا بدکار.» از آنجا که در این بیان، حاکم عادل و فاجر در عرض یکدیگر قرار گرفته­اند، تفاسیر متعددی از آن ارائه شده است. این مقاله، با رویکرد نظرى و روش تحلیلى، این روایت را مورد ارزیابی قرار داده، تساوی عادل و فاجر در تصدی حکومت را صرفاً تأکیدی بر اصل ضرورت حکومت در جامعه می داند.
    References: 
    • نهج البلاغة، نسخه صبحى صالح‏، قم‏: انتشارات دارالهجره، بي تا.
    • ابن منظور، محمدبن مکرم، لسان العرب، بيروت: دارصادر، چ سوم،1414ق.
    • ابي الحديدمعتزلي، عبدالحميد، شرح نهج البلاغه، قم، کتابخانه آيت ا...مرعشي،1404ق.
    • طريحي، فخرالدين، مجمع البحرين،تحقيقِ سيد احمد حسيني،تهران، کتابفروشي مرتضوي، چ سوم،1420ق.
    • حسيني، سيد عبد الزهرا، مصادر نهج‏البلاغة و أسانيده، بيروت، دارالزهراء، چ چهارم، 1367ش.
    • حرعاملي، محمدبن حسن، وسائل الشيعه،قم، موسسه ال البيت،1409ق.
    • حلي، حسن بن يوسف،رجال العلامه(خلاصة الحلي)،قم، دارالذخائر،1411ق.
    • جزائري، سيد نعمت الله، قصص الانبياء، قم، كتابخانه آيت الله مرعشى، 1404 ه ق.
    • صدر، محمد باقر، بحوث في شرح عورۀ الوثقي، قم، مجمع الشهيد، چ دوم، 1408ق.
    • ـــــ، دروس في علم الاصول(الحلقۀ الثانيه)، بي¬جا، دارالمنتظر، 1405ق.
    • صدوق، محمّد بن على بن بابويه،علل‏الشرائع، قم، کتابفروشي داوري،بي تا.
    • صفار، محمد بن حسن بن فروخ، بصائرالدرجات، قم، کتابخانۀ آيت الله مرعشي،1404ه ق .
    • العاملي، سيد جعفر مرتضي، ولايۀ الفقيه في مقبولۀ عمربن حنظله، بيروت، دارالسيره، چ دوم، 1421ق.
    • کليني،محمد بن يعقوب، الکافي، تهران، دار الکتب الاسلاميه، چ چهارم،1407ق.
    • فراهيدى، خليل بن احمد‌، كتاب العين، مصحح: مهدى مخزومى و ابراهيم سامرائى‌، قم، نشرهجرت،چ دوم،1410.‌
    • القفاري، ناصر بن عبد الله بن علي، أصول مذهب الشيعة الإمامية الإثني عشرية - عرض ونقد -، بيجا، بي نا، 1414ق، ج2،ص794.
    • مجلسي،محمد باقر، بحارالانوار، بيروت، مؤسسه الوفاء، بي تا.
    • مروج، سيد محمدجعفر، منتهى‏الدرايۀ، بي جا، دارالکتب جزائري،1415ق.
    • مفيد(محمد بن محمد بن نعمان، الارشاد في معرفۀ حجج الله علي العباد، ترجمه رسولى محلاتى، قم، کنگرۀ شيخ مفيد،1413ق.
    • نجفي، محمدحسن بن باقر، جواهرالکلام،تحقيقِ عباس قوچاني، بيروت، داراحياءالتراث العربي،چ هفتم، بي تا.
    • يزدى، سيد محمد كاظم طباطبايى‌، حاشيۀ المکاسب، قم، مؤسسه اسماعيليان‌، چ اول،1410 ه‍ ق‌.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ghasemi, Mohammad.(2025) An Inquiry into the Tradition: " Definitely, People Should Have a Ruler, whether Righteous or Dissolute". Ma`rifat-e Siasi, 3(2), 73-99

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad Ghasemi."An Inquiry into the Tradition: " Definitely, People Should Have a Ruler, whether Righteous or Dissolute"". Ma`rifat-e Siasi, 3, 2, 2025, 73-99

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ghasemi, M.(2025) 'An Inquiry into the Tradition: " Definitely, People Should Have a Ruler, whether Righteous or Dissolute"', Ma`rifat-e Siasi, 3(2), pp. 73-99

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ghasemi, M. An Inquiry into the Tradition: " Definitely, People Should Have a Ruler, whether Righteous or Dissolute". Ma`rifat-e Siasi, 2025; 3(2): 73-99