معرفت سیاسی، سال پنجم، شماره دوم، پیاپی 10، 1392، صفحات 99-112

    بررسی نظریه‌ی لیمن درباره‌ی فلسفه‌ی سیاسی اسلامی

    نویسندگان:
    محسن رضوانی / استادیار گروه علوم سیاسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / Rezvani151@Yahoo.com
    چکیده: 
    این مقاله نخستین نوشتاری است که به بررسی نظریه‌ی الیور لیمن درباره‌ی فلسفه‌ی سیاسی اسلامی می پردازد. دغدغه‌ی اصلی لیمن، نقد تفاسیر و رهیافت های موجود درباره‌ی مطالعه فلسفه‌ی سیاسی اسلامی است. وی فلسفه‌ی سیاسی اسلامی را متأثر از مکتب نوافلاطونی و نوارسطویی می داند. بر این اساس، صفت «اسلامی» در این فلسفه را نه به معنای محتوایی، بلکه به معنای تمدنی می پذیرد. اما نظریه‌ی لیمن در هر دو وجه انتقادی و ایجابی ناموفق است. وی در وجه انتقادی، برداشت درستی از تفاسیر و رهیافت های موجود ندارد و در وجه ایجابی نیز به فهم مناسبی از رابطه‌ی میان وحی و عقل یا دین و فلسفه دست نیافته است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رضوانی، محسن.(1392) بررسی نظریه‌ی لیمن درباره‌ی فلسفه‌ی سیاسی اسلامی. دو فصلنامه معرفت سیاسی، 5(2)، 99-112

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محسن رضوانی."بررسی نظریه‌ی لیمن درباره‌ی فلسفه‌ی سیاسی اسلامی". دو فصلنامه معرفت سیاسی، 5، 2، 1392، 99-112

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رضوانی، محسن.(1392) 'بررسی نظریه‌ی لیمن درباره‌ی فلسفه‌ی سیاسی اسلامی'، دو فصلنامه معرفت سیاسی، 5(2), pp. 99-112

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رضوانی، محسن. بررسی نظریه‌ی لیمن درباره‌ی فلسفه‌ی سیاسی اسلامی. معرفت سیاسی، 5, 1392؛ 5(2): 99-112