معرفت سیاسی، سال هفتم، شماره اول، پیاپی 13، بهار و تابستان 1394، صفحات 71-86

    بررسی نظریه‌ی اصالت فرد در فلسفه‌ی سیاسی اسلامی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ سیدیحیی موسوی / کارشناس ارشد علوم سیاسی جامعه المصطفی العالمیه / Yahyamosavi58@Yahoo.com
    محسن رضوانی / استادیار گروه علوم سیاسی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی / Rezvani151@Yahoo.com
    چکیده: 
    ابن باجه و ابن طفیل با ایستار فردگرایانه، از سنت و گفتمان غالب فلسفه‌ی سیاسی که مبتنی بر «اصالت اجتماع» است، فاصله گرفتند و نیک  بختی انسان را نه در «زندگی اجتماعی»، بلکه در «زندگی فردی» می دانند. فردگرایی آنها مبتنی بر خوداتکایی و بی نیازی از سامان سیاسی و اجتماعی است. آنها بر این باورند که انسان می تواند به دور از سامان سیاسی و تربیت مدنی، زندگی فردی داشته و با تکیه بر عقل و ادراکات عقلی، به سعادت و نیک بختی دست یابد. این مقاله، با نگرش تفصیلی به شرایط اجتماع فاضله و غیر فاضله و تفکیک فردگرایی ذاتی و عرضی، به بررسی و تحلیل ماهیت فردگرایی این دو فیلسوف سیاسی اسلامی می پردازد.
    Article data in English (انگلیسی)
    Full Text:
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی، سیدیحیی، رضوانی، محسن.(1394) بررسی نظریه‌ی اصالت فرد در فلسفه‌ی سیاسی اسلامی. دو فصلنامه معرفت سیاسی، 7(1)، 71-86

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدیحیی موسوی؛ محسن رضوانی."بررسی نظریه‌ی اصالت فرد در فلسفه‌ی سیاسی اسلامی". دو فصلنامه معرفت سیاسی، 7، 1، 1394، 71-86

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی، سیدیحیی، رضوانی، محسن.(1394) 'بررسی نظریه‌ی اصالت فرد در فلسفه‌ی سیاسی اسلامی'، دو فصلنامه معرفت سیاسی، 7(1), pp. 71-86

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی، سیدیحیی، رضوانی، محسن. بررسی نظریه‌ی اصالت فرد در فلسفه‌ی سیاسی اسلامی. معرفت سیاسی، 7, 1394؛ 7(1): 71-86