معرفت سیاسی، سال هشتم، شماره دوم، پیاپی 16، پاییز و زمستان 1395، صفحات 5-24

    ضوابط فقهی حاکم بر مذاکرات دولت اسلامی با سایر دولت‌ها

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    قاسم شبان نیاء رکن آبادی / دانشیار مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / shaban1351@yahoo.com
    چکیده: 
    اسلام، «مذاکره» را به عنوان یکی از ابزار تحقق اهداف سیاست خارجی دولت اسلامی به رسمیت شناخته است. از مباحث مهم در مذاکرات، بهره گیری از فنون، ضوابط و مهارت هایی است که تحقق اهداف کشورها را از ورود به مذاکرات تسهیل می کند. فقه اسلامی، با ارائه‌ی برخی ضوابط برای مذاکره دولت اسلامی با سایر دولت ها، تلاش دارد تا نتیجه‌ی مذاکرات را به سمت تحقق اهداف دولت اسلامی سوق دهد. این مقاله، با روش توصیفی- تحلیلی و با استنباط از منابع معتبر فقهی، نشان می دهد که پیش از آغاز مذاکرات، مذاکره کنندگان باید در عین استقبال از پیشنهاد صلح، از موضع اقتدار مذاکره، و با تحلیل دقیق وضعیت طرفین، وارد مذاکرات شوند. در حین مذاکره نیز بر رعایت اصولی همچون تناسب رفتاری، تأکید بر مشترکات، گفت وگوی حکیمانه، موقعیت شناسی، کتمان دشمنی، عدم خودباختگی در عین انعطاف در موارد لازم، بیان صریح مفاد پیمان و کتبی کردن نتایج مذاکرات تأکید شده است. در مرحله‌ی پس از مذاکرات، لازم است ضمن حفظ هوشیاری نسبت به فریب کاری دشمن، به مفاد پیمان ناشی از مذاکره پایبند باشند. در صورت نقض عهد توسط طرف دیگر، باید مقابله به مثل نمود.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شبان نیاء رکن آبادی، قاسم.(1395) ضوابط فقهی حاکم بر مذاکرات دولت اسلامی با سایر دولت‌ها. دو فصلنامه معرفت سیاسی، 8(2)، 5-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قاسم شبان نیاء رکن آبادی."ضوابط فقهی حاکم بر مذاکرات دولت اسلامی با سایر دولت‌ها". دو فصلنامه معرفت سیاسی، 8، 2، 1395، 5-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شبان نیاء رکن آبادی، قاسم.(1395) 'ضوابط فقهی حاکم بر مذاکرات دولت اسلامی با سایر دولت‌ها'، دو فصلنامه معرفت سیاسی، 8(2), pp. 5-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شبان نیاء رکن آبادی، قاسم. ضوابط فقهی حاکم بر مذاکرات دولت اسلامی با سایر دولت‌ها. معرفت سیاسی، 8, 1395؛ 8(2): 5-24