کارویژهی حکومت ها، اعم از دینی و غیردینی، اِعمال حاکمیت است. امروزه گسترهی حاکمیت، از اصل تحدیدناپذیری اندیشه های بُدَنی تبعیت ندارد و اغلب اندیشمندان بر تحدیدپذیری حاکمیت و ارائهی تعاریف جدیدتر تأکید دارند. مقالهی حاضر درصدد بیان این موضوع است که حاکمیت در حکومت های دینی نیز از فرمول تحدید حاکمیت، با شرایط خاص، پیروی می کند و خارج از دایرهی مقولهی تحدیدپذیری نیست. در این خصوص، مطالعه ای تطبیقی با روش توصیفی ـ تحلیلی، میان آرا و نظریات امام خمینی ره و توماس آکوئیناس، دو تن از مهم ترین و تأثیرگذارترین اندیشمندان دینی در باب حکومت دینی، اولی در جهان اسلام (تشیع) و دومی در دنیای مسیحیت (کاتولیک)، انجام شده است. برون داد پژوهش حاضر بیانگر این موضوع است که در رویکردهای کلان هر دو دیدگاه مورد مطالعه، مهم ترین مبنای تحدید اِعمال حاکمیت و قدرت سیاسی، بی تردید حاکمیت قانون الهی است.
پروین، خیرالله، مکرمی قرطاول، یاسر.(1398) 'مبانی تحدید حاکمیت در حکومت دینی (مطالعهی تطبیقی دیدگاه امامخمینی ره و قدیسآکوئیناس)'، دو فصلنامه معرفت سیاسی، 11(1), pp. 57-78