معرفت سیاسی، سال دوم، شماره دوم، پیاپی 4، پاییز و زمستان 1389، صفحات 121-140

    جایگاه عقل در فلسفه‌ی سیاسی تشیع و نقش آن در نظام سیاسی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    مهدی ابوطالبی / دانش آموخته حوزه علمیه قم و دانشجوی دکتری علوم سیاسی / abotaleby@iki.ac.ir
    چکیده: 
    این مقاله در صدد پاسخ به این پرسش است که جایگاه عقل در فلسفه‌ی سیاسی شیعه چیست و چه نقشی در نظام سیاسی شیعه دارد؟ نویسنده با تبیین ویژگی های مهم و کلان عقل در فلسفه‌ی اسلامی (با رویکرد شیعی)، تأثیر آن را در تدوین نظام سیاسی شیعه نشان داده است. یافته های پژوهش بیانگر آن است که با توجه به اینکه در فلسفه‌ی اسلامی عقل در امتداد وحی و کاشف حکم آن است، و همچنین با توجه به بحث سلسله مراتب عقول و اینکه عقل ناب عقلی است که بر حس، وهم و شهوت غالب شده باشد و تحت تأثیر آن نباشد و اینکه عقل عملی تابع عقل نظری است و امکان دستیابی به معرفت یقینی وجود دارد و حقیقت امری نسبی نیست، نظام سیاسی شیعه نظامی است که بر محور ارتباط با عقل فعال و در امتداد ولایت الهی طراحی می شود. در این نظام سیاسی، مسائل حکومت بر اساس مصالح حقیقی مردم، که از وحی دریافت می شود و یا بر اساس فهم قدسی حکیمان و فقیهان تشخیص داده می شود، اداره می شود و نه بر اساس تمایلات شخصی افراد. از این رو، خواست مردم در این نظام جایگاه و حدود خاصی دارد.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ابوطالبی، مهدی.(1389) جایگاه عقل در فلسفه‌ی سیاسی تشیع و نقش آن در نظام سیاسی. دو فصلنامه معرفت سیاسی، 2(2)، 121-140

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مهدی ابوطالبی."جایگاه عقل در فلسفه‌ی سیاسی تشیع و نقش آن در نظام سیاسی". دو فصلنامه معرفت سیاسی، 2، 2، 1389، 121-140

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ابوطالبی، مهدی.(1389) 'جایگاه عقل در فلسفه‌ی سیاسی تشیع و نقش آن در نظام سیاسی'، دو فصلنامه معرفت سیاسی، 2(2), pp. 121-140

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ابوطالبی، مهدی. جایگاه عقل در فلسفه‌ی سیاسی تشیع و نقش آن در نظام سیاسی. معرفت سیاسی، 2, 1389؛ 2(2): 121-140