تاریخ دریافت: 1404/07/06
تاریخ پذیرش: 1404/09/18
چکیده:
در این مقاله، با رویکردی تطبیقی به تحلیل دو الگوی متمایز سیاست دینی در اندیشه آگوستین قدیس و امام خمینی (ره) پرداخته میشود؛ دو متفکری که بهرغم تفاوتهای تاریخی، زبانی و سنتی، هر دو از جایگاه الهیدان، فیلسوف و عارف به نسبت دین و سیاست نگریستهاند. آگوستین، در چارچوب الاهیات مسیحی و با تأثیر از نوافلاطونیسم، الگویی تفکیکگرا ارائه میدهد که در آن سیاست بهعنوان قلمروی زمینی و فانی از عرصه دین و رستگاری جدا میماند. در مقابل، امام خمینی، با اتکا به عرفان اسلامی، حکمت متعالیه و فقه شیعی، سیاست را تجلی اراده الهی و امتداد عینی دیانت در جامعه تلقی میکند. مقاله نشان میدهد که این دو الگو نهتنها در فهم مشروعیت سیاسی، نقش مردم، جایگاه عرفان و هدف حکومت، بلکه در هستیشناسی و انسانشناسی نیز به دو منظومه معنایی متفاوت تعلق دارند. بدین ترتیب، سیاست دینی در اندیشه آگوستین بر محور پرهیز از آلودگی قدرت برای حفظ قداست دین بنا شده، در حالی که در اندیشه امام خمینی، دین جز در متن سیاست و هدایت اجتماعی بهتمامی ظهور نمییابد. این تحلیل تطبیقی با هدف تبیین بنیادهای فلسفی، الهیاتی و عرفانی دو رویکرد، بستری برای بازاندیشی در نسبت دین و قدرت در سنتهای دینی مختلف فراهم میسازد.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مالکی نژاد، حسن، حافظ، قادر، حدادی، بهروز.(1404) سیاست دینی در اندیشه آگوستین و امام خمینی: مقایسهی دو الگوی تفکیکگرای قدسی و وحدتگرای توحیدی. دو فصلنامه معرفت سیاسی، 17(2)، - https://doi.org/10.22034/siyasi.2025.5002742
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
حسن مالکی نژاد؛ قادر حافظ؛ بهروز حدادی."سیاست دینی در اندیشه آگوستین و امام خمینی: مقایسهی دو الگوی تفکیکگرای قدسی و وحدتگرای توحیدی". دو فصلنامه معرفت سیاسی، 17، 2، 1404، -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مالکی نژاد، حسن، حافظ، قادر، حدادی، بهروز.(1404) 'سیاست دینی در اندیشه آگوستین و امام خمینی: مقایسهی دو الگوی تفکیکگرای قدسی و وحدتگرای توحیدی'، دو فصلنامه معرفت سیاسی، 17(2), pp. -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مالکی نژاد، حسن، حافظ، قادر، حدادی، بهروز. سیاست دینی در اندیشه آگوستین و امام خمینی: مقایسهی دو الگوی تفکیکگرای قدسی و وحدتگرای توحیدی. معرفت سیاسی، 17, 1404؛ 17(2): -