معرفت سیاسی، سال چهارم، شماره دوم، پیاپی 8، پاییز و زمستان 1392، صفحات 89-104

    نقد و بررسی آرمان شهر افلاطون در پرتو مدینه فاضله مهدوی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    جواد اکبری مطلق / دکتری مبانی نظری اسلام / AJavad18@Yahoo.com
    چکیده: 
    آرمان شهر زمینی که در آن از دغدغه های زندگی طبیعی اثری نباشد، آرزوی دیرین بشر است که اندیشه بزرگترین فلاسفه دنیا را به خود مشغول ساخته است. بزرگانی چون سقراط و افلاطون به این بحث پرداخته و ارسطو به این تفکرات نظم منطقی داده است. در اسلام هم اندیشه ورانی چون فارابی و ملاصدرا در صدد تبیین آن برآمده اند. این مجال از میان تمامی آرمان شهرها در پی مقایسه ای گویا از آرمان شهر یونان باستان و مدینه فاضله مهدوی است و تفاوت آن دو را در نگاه دنیوی صرف یا دنیوی- اخروی دانستن مدینه بیان داشته است. در مدینه مهدوی همه چیز به سمت کمال مطلق در حرکت بوده و خساست و اسراف جائی ندارد؛ تمامی مردم هم مسئولیت پذیر هستند. در این مقاله با ارائه تبیین مدینه فاضله یونانی شباهت های آرمان شهر افلاطون با مدینه فاضله مهدوی را بیان نموده ایم و پس از بیان نواقص آن، مدینه مهدوی را آرمان شهری زمینی تعریف کرده ایم که در عین رفع دغدغه های دنیوی انسان راه به افق بلندی دارد که با نگاه دنیوی صرف قابل تبیین نیست.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    A Critique of Plato's Utopia in the Light of Mahdist Utopia
    Abstract: 
    The question of terrestrial utopia in which there is no sign of concern about natural life is man's longstanding aspiration which has been the special concern of great philosophers. Such great philosophers as Socrates and Plato have delved into the ideas related to this issue and Aristotle logically organized them. Such Muslim philosophers as Farabi and Mulla Sadra have also sought to expound it. From among all kind of utopia and clearly compares them to show the difference between each of them in the light of the conception of utopia. In Mahdist city, all things move towards absolute perfection, there is no room for avarice and extravagance, and all people consider themselves to be responsible. Shedding light on the Greek utopia, this paper highlights the similarities between Plato's utopia and Mahdist utopia and pinpoints the defects of Plato's utopia, and then defines Mahdist city as a worldly utopia which eliminates man's worldly concerns and moves towards a high horizon which cannot be explained through a mere worldly view.
    References: 
    References: 
    • نهج البلاغه (1376)، ترجمه داريوش شاهين، بي‌جا، سازمان انتشارات جاويدان.
    • ارسطو (1358)، سياست، ترجمة حميد عنايت، بي‌جا، آموزش انقلاب اسلامي.
    • افلاطون (1360)، جمهور، ترجمة فؤاد روحاني، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
    • ـــــ، (1980)، قوانين، ترجمة حنا خبّاز، بيروت، دارالقلم.
    • اکبرنژاد، مهدي (1386)، بررسي تطبيقي مهدويت در روايات شيعه و سني، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
    • پازارگاد، بهاءالدين (1359)، تاريخ فلسفه سياسي، تهران، کتابفروشي زوار.
    • جعفري، محمدتقي (1365)، ترجمه و تفسير نهج البلاغه، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
    • ـــــ، (1360)، شناخت از ديدگاه علمي و ديدگاه قرآن، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
    • ـــــ، (1361)، حيات معقول، بنياد انتقال به تعليم و تربيت اسلامي، اصفهان، بنياد انتقال به معارف اسلامي.
    • ـــــ، (1373)، تفسير و نقد و تحليل مثنوي مولوي، تهران، انتشارات اسلامي.
    • ـــــ، (1379)، ايده‌آل زندگي و زندگي ايده‌آل، تهران، موسسه تدوين و نشر آثار علامه جعفري.
    • جمعي از محققان (1411ق)، معجم احاديث الامام المهدي، قم، موسسه معارف اسلامي.
    • جمعي از نويسندگان (1378)، چشم به راه مهدي، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
    • جوادي آملي، عبدالله (1389)، امام مهدي موجود موعود، قم، اسراء.
    • جوادي، محسن (1386)، نظريه ايمان در عرصة کلام و قرآن، قم، معارف.
    • جهانگيري، محسن (1369)، احوال و آثار و آراي فرانسيس بيکن، تهران، علمي و فرهنگي.
    • حائري، محمدمهدي، «آثار فردي و اجتماعي عدالت مهدوي» (1383)، انتظار، ش14، ص219.
    • خاتمي، سيدمحمد (1380)، از دنياي شهر تا شهر دنيا، چ دهم، تهران، ني.
    • رادمنش، عزت‌الله (1361)، قرآن، جامعه شناسي اتوپيا، تهران، امير کبير.
    • راسل، برتراند (1365)، تاريخ فلسفة غرب، ترجمة نجف دريابندري، تهران، پرواز.
    • راوندي، قطب‌الدين (1409ق)، الخرائج والجرائح، قم، موسسه امام مهدي.
    • سعدي، حسين‌علي، «جامعه مهدوي آرمان شهر نبوي» (1381)، انتظار، ش5، ص251.
    • ـــــ، «پاسخگويي رمز حکومت عدل مهدوي» (1383)، انتظار، ش14، ص235.
    • سهرابي، صادق، «با انتظار در خيمه اش دراييم» (1381)، انتظار، ش5، ص195.
    • ملاصدرا (صدرالدين محمدبن ابراهيم شيرازي) (1383)، الحکمه المتعاليه في الاسفار الاربعه، تصحيح محمد خامنه‌اي و غلامرضا اعواني، تهران، بنياد حکمت اسلامي صدرا.
    • ـــــ، (1354)، المبدا و المعاد، مقدمه و تصحيح سيدجلال‌الدين آشتياني، تهران انجمن حکمت و فلسفه.
    • صافي گلپايگاني (بي‌تا)، منتخب الاثر، چ هفتم، تهران، مکتبه الصدر.
    • صدوق، محمدبن علي (1416)، کمال الدين و تمام النعمه، قم، نشر اسلامي.
    • طاهري، ابوالقاسم (1374)، تاريخ انديشة سياسي در غرب، تهران، قومس.
    • طباطبائي، محمدحسين (1386)، الميزان في تفسير القرآن، تهران، دار الکتب الاسلاميه.
    • عنايت، حميد (بي‌تا)، بنياد فلسفة سياسي در غرب، تهران، دانشگاه تهران.
    • فارابي (1358)، سياست مَدَنيه، ترجمة جعفر سجادي، تهران، انجمن فلسفه ايران.
    • ـــــ، (1401ق) انديشه‌هاي اهل مدينه فاضله، ترجمة جعفر سجادي، چ دوم، تهران، زبان و فرهنگ ايران.
    • ـــــ، (1890)، الجمع بين رأيي الحکيمين، بي‌جا، الزهرا.
    • فولکيه، پل (1370)، فلسفة عمومي يا مابعد الطبيعه، ترجمة يحيي مهدوي، تهران، دانشگاه تهران.
    • قندوزي حنفي، سليمان بن ابراهيم (بي‌تا)، ينابيع الموده، قم، مکتبه محمدي.
    • قوامي، سيدصمصام الدين، «مديريت، عدالت، مهدويت» (1383)، انتظار، ش14، ص187.
    • کاپلستون، فردريک (1375)، تاريخ فلسفه، سيدجلال‌الدين مجتبوي، تهران، سروش.
    • کرينستون، جوليوس (1377)، انتظار مسيحا در آيين يهود، حسين توفيقي، قم، مرکز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
    • کليني، محمدبن يعقوب (1388ق)، اصول کافي، تصحيح علي اکبر غفاري، تهران، دارالکتب الاسلاميه.
    • لين توني (1380)، تاريخ تفکر مسيحي، ترجمة روبرت آسريان، تهران، فروزان روز.
    • مجلسي، محمدباقر (1379ق)، بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار، تهران، المکتبه الاسلاميه.
    • مطهري، مرتضي (1387)، مجموعه آثار، چ پنجم، قم، صدرا.
    • مفيد، محمدبن محمد (1308)، الارشاد، بي‌جا، بي‌نا.
    • موحديان عطار، علي (1388)، گونه‌شناسي انديشة منجي در اديان، قم، دانشگاه اديان و مذاهب.
    • موسوي اصفهاني، محمد تقي، (1381)، مکيال المکارم في فوائد الدعا للقائم، قم، ايران نگين.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اکبری مطلق، جواد.(1392) نقد و بررسی آرمان شهر افلاطون در پرتو مدینه فاضله مهدوی. دو فصلنامه معرفت سیاسی، 4(2)، 89-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جواد اکبری مطلق."نقد و بررسی آرمان شهر افلاطون در پرتو مدینه فاضله مهدوی". دو فصلنامه معرفت سیاسی، 4، 2، 1392، 89-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اکبری مطلق، جواد.(1392) 'نقد و بررسی آرمان شهر افلاطون در پرتو مدینه فاضله مهدوی'، دو فصلنامه معرفت سیاسی، 4(2), pp. 89-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اکبری مطلق، جواد. نقد و بررسی آرمان شهر افلاطون در پرتو مدینه فاضله مهدوی. معرفت سیاسی، 4, 1392؛ 4(2): 89-104