Ma`rifat-e Siasi, Volume 13, Issue 1, No 25, Year 2025 , Pages 93-110

    The Origins and Arguments of Justice in the Views of John Rawls and Allameh Tabatabai

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Mohammad Ali / PhD Student of Shiite Studies, the University of Religions and Denominations / ma.mohsenzadeh@gmail.com
    ✍️ Ahmad Waezi / Professor of the Department of Philosophy, University of Religions and Denominations / a_vaezi@hawzah.net
    Mustafa / Assistant Professor, Department of Shiite Studies, University of Religions and Denominations
    Abstract: 
    In recent years, among contemporary thinkers and philosophers, John Rawls in the West and Allameh Tabatabai in Muslim countries have formulated and explained the most important theory of justice. In his theory of justice, John Rawls calls "justice as fairness" - which is based on the principles of the liberal and the social contract approach – and begins explaining "the first state" and elaborates on his two principles of justice, i.e. "freedom" and "distinction" in a way that shows every individual in society has an equal right to the widest possible set of fundamental freedoms. He justifies the inequality and difference in human beings' enjoyment of these kinds of freedoms in certain situations, and he uses six different arguments, including "social contract", "rationality" and "overlapping consensus" to support his theory. As a Muslim philosopher and an outstanding commentator, Allameh Tabatabai, establishes the theory of mentally posited perceptions, explains the value of justice after the formation of human society in the realm of good and bad deeds, and considers mentally posited perceptions as illusory concepts that have real effects originated from the principle of profit-mindedness and exploitation. This study describes how "self-love " has led man to love himself and consequently love others as his fellow human beings; this self-love makes him approach the others and become acquainted with them and this lead to the formation of society. In the context of such a society, man practically uses his fellow human beings in favor of his instinctive feelings
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :خاستگاه و براهین عدالت در دیدگاه رالز و علامه طباطبائی
    Abstract: 
    از اندیشمندان و فیلسوفان معاصر، جان رالرز در میان غربیان و علامه طباطبائی در میان مسلمانان مهم ترین نظریه‌ی عدالت سال های اخیر را وضع و تبیین کرده اند. جان رالز در نظریه‌ی عدالت خود، موسوم به «عدالت به مثابه‌ی انصاف» ـ که مبتنی بر اصول مکتب لیبرالیسم و رویکرد قراردادگرایی صورت بندی شده است ـ از «وضع نخستین» آغاز می کند و دو اصل عدالت خود، یعنی «آزادی» و «تمایز» را به نحوی وضع می کند که هر فردی از افراد جامعه، دارای حقی مساوی نسبت به گسترده ترین مجموعه‌ی کامل از آزادی های اساسی باشد و درعین حال نابرابری و تفاوت انسان ها در برخورداری آنان از خیرات یادشده را در موقعیت های خاص موجه می سازد و در این مسیر از شش برهان مختلف، از جمله «قرارداد اجتماعی»، «عقلانیت» و «اجماع هم پوشانی»، برای نظریه‌ی خود بهره می جوید. علامه طباطبائی(ره) نیز به مثابه‌ی فیلسوفی مسلمان و مفسری حاذق، با تأسیس نظریه‌ی ادراکات اعتباری، ارزش عدالت را پس از تشکیل جامعه‌ی انسانی در حوزه‌ی حسن و قبحِ افعال تبیین می کند و ادارکات اعتباری را مفاهیمی وهمی، اما دارای آثار واقعی می داند که از اصل سودجویی و خوی استخدام گری انسان نشئت گرفته است. این تحقیق به شرح این مسئله پرداخته که خوی «حب ذات» چگونه انسان را به دوست داشتن خویشتن و از آنجا به دوست داشتن دیگر انسان ها به عنوان همنوعش سوق داده است؛ تا اینکه با او انس می گیرد و بدو نزدیک می شود و بدین ترتیب اجتماع را شکل می دهد؛ و در بسترِ چنین اجتماعی، عملاً استفاده از همنوع یا استخدام او به نفع این احساس غریزی شکل می گیرد.
    References: 
    • ابن‌سینا، حسین بن عبدالله، 1362، الإشارات و التنبیهات، تهران، دفتر نشر کتاب.
    • افضلی، سید عبدالرؤوف، 1391، تبیین و نقد فلسفه سیاسی جان رالز، تهران، پژوهشکده باقرالعلوم.
    • خراسانی، محمدکاظم، 1406ق، حاشیة کتاب المکاسب، تصحیح و تعلیق مهدی شمس‌الدین، تهران، وزارت ارشاد اسلامی.
    • سبحانی، جعفر، 1420ق، رسالة فی التحسین و التقبیح العقلیین، قم، مؤسسة الإمام الصادق.
    • سدیر، مک اینتایر، 1390، در پی فضیلت ـ تحقیقی در نظریه اخلاقی، ترجمه دکتر حمید شهریاری و دکتر محمدعلی شمالی، تهران، سمت.
    • شیرازی، صدرالدین محمد (صدرالمتألهین)، 1981م، الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعه، بیروت، دار إحیاء التراث العربی.
    • طباطبائی، سید محمدحسین، 1364، اصول فلسفه و روش رئالیسم (مقدمه و پاورقی مرتضی مطهری)، تهران، صدرا.
    • ـــــ ، 1387، اصول فلسفه رئاليسم، قم، بوستان كتاب.
    • ـــــ ، 1417ق، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، نشر اسلامی.
    • ـــــ ، 2007م، مجموعة رسائل العلامة الطباطبائي، مصحح صباح الربیعی، قم، مكتبة فيك لإحياء التراث.
    • طوسی، خواجه نصیرالدین، بي‌تا، اخلاق ناصری، تحقیق مجتبی مینوی و علیرضا حیدری، تهران، خوارزمی.
    • محسن‌زاده، محمدعلی، 1398، نظریه عدالت علامه طباطبائی و نقدهای مطرح بر آن (رساله دکتری)، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
    • مصباح یزدی، محمدتقی، 1392، آموزش فلسفه، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • واعظی، احمد، 1383، «نارسایی قرائت اخلاقی "رالز" از لیبرالیسم»، علوم سیاسی، ش26، ص53-77.
    • ـــــ ، 1386، جان رالز از نظریه عدالت تا لیبرالیسم سیاسی، چ دوم، قم، بوستان کتاب.
    • ـــــ ، 1388، نقد و بررسی نظریه‌های عدالت، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • یزدانی مقدم، احمدرضا، 1389، «حُسن و قبح و مسأله عدالت اجتماعی از دیدگاه علامه طباطبائي»، علوم سیاسی، ش50، ص57-80.
    • Bunnin, Nicholas & Eric Tsui-james, 1999, The Blackwell Companion to Philosophy, Wiley-Blackwell.
    • Daniels, Norman, 1979, "Wide Reflective Equilibrium and Theory Acceptance in Ethics", Journal of Philosophy 76(5), p.256-282.
    • Dudley, Knowles, 2001, Political Philosophy, London, Routledge.
    • Freeman, Samuel (editor), 1999, Collected Papers, Harvard University Press.
    • Hobbes, Thomas, 1651, Leviathan, London, Menston, Scolar P.
    • John, Rawls, 1990, A Theory of Justic, oxford university press.
    • John, Rawls, 2001, Justice as fairness: A restatement, Harvard University Press.
    • Kant, I. ,1785, Groundwork of the Metaphysics of Morals, trans. H.J. Paton.
    • Mason, H. E, 2003, “Midwest studies in Philosophy” in: Critical Assessments of leading political philosophers II, (ed.) Chandran Kukathas, London & New York, Routledge.
    • Nozick, Robert, 1974, Anarchy, state and utopia, New york, Basic Books.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Mohammad Ali, Waezi, Ahmad, , Mustafa.(2025) The Origins and Arguments of Justice in the Views of John Rawls and Allameh Tabatabai. Ma`rifat-e Siasi, 13(1), 93-110

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad Ali ; Ahmad Waezi; Mustafa ."The Origins and Arguments of Justice in the Views of John Rawls and Allameh Tabatabai". Ma`rifat-e Siasi, 13, 1, 2025, 93-110

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, Waezi, A, , M.(2025) 'The Origins and Arguments of Justice in the Views of John Rawls and Allameh Tabatabai', Ma`rifat-e Siasi, 13(1), pp. 93-110

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, Waezi, A, , M. The Origins and Arguments of Justice in the Views of John Rawls and Allameh Tabatabai. Ma`rifat-e Siasi, 2025; 13(1): 93-110